طرح مجلس برای تغییر نحوه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
نمایندگان مجلس طرحی با عنوان اصلاح آئین‌نامه داخلی ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی رأی ممتنع از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی حذف می‌شود و همچنین نحوه رأی اعتماد به هیئت وزیران یا وزرای پیشنهادی تغییر می‌کند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان، دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی پارلمان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۹۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از ۲۰۵ نماینده حاضر درجلسه به تصویب نرساندند.

متن کامل این طرح که به امضای ۳۰ نفر از وکلای ملت رسیده، به شرح ذیل است:

مقدمه توجیهی:

در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم روشن شد که بعضی کاستی‌ها در آئین‌نامه داخلی مجلس وجود دارد که سبب شده است نوبت نطق مخالف و موافق به طور عادلانه به نمایندگان خواهان نطق تعلق نگیرد و طبعا در کیفیت کار مجلس تأثیر بگذارد. همچنین رأی‌گیری برای همه وزرا به طور یکجا و پس از اتمام همه اظهارنظرهای موافق و مخالف و گذشت زمان از آنها، شائبه کم شدن دقت نظر در آرای نمایندگان را پدید آورده است.

علاوه بر این‌ها، رأی ممتنع در رأی اعتماد به وزرا به نظر منطقی نمی‌رسد، نظر به اینکه رأی اعتماد به ۳ وزیر باقیمانده دولت یازدهم در پیش است و بیم فوت فرصت می‌رود، این طرح به صورت دو فوریتی تقدیم می‌شود.

ماده واحده/ فراز دوم و سوم ماده ۲۰۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده ۲۰۶- در بحث دربارهٔ برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیئت وزیران، هر یک از نمایندگان حق دارند حداکثر ۵دقیقه از وقت خود را در اختیار یک نماینده دیگر که در آن مورد ثبت‌نام کرده است، قرار دهند. در آغاز بحث در مورد هیئت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران، از ترکیب هیئت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس بررسی برنامه دولت و ترکیب هیئت وزیران را با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۰ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود، اعم از اشخاص منسوب به دولت و نمایندگان، به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق نخستیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر ۱۰۰ دقیقه خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت‌ هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز می‌کند.

در مورد هر وزیر ۳ نفر از نمایندگان مخالف و ۳ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام برای مدت ۱۰ دقیقه فرصت خواهند داشت. هر یک از نمایندگان حق دارند نیمی از وقت خود را به نماینده دیگر که در آن مورد ثبت‌نام کرده است، اختصاص دهند و نمایندگان عضو کمیسیون تخصصی مربوط نخستویت دارند. آنگاه کمیسیون تخصصی مربوط نظر خود را حداکثر در دو دقیقه گزارش می‌نماید.

پس از آن، وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور و یا یکی از نمایندگان جمعا به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. سپس رأی‌گیری مخفی شامل موافق یا مخالف برای آن وزیر به عمل می‌آید. بحث  و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد. سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است، از طریق رئیس مجلس به رئیس ‌جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

اسامی امضا‌کنندگان طرح مذکور به شرح ذیل است:

علی مطهری، محمدی، ندیمی، قادری، کولیوند، محمدابراهیم رضایی، هروی، عبادی، سلیمی، عباس رجائی، نوری قزلجه، حقیقت‌پور، مفتح، سنایی، آصفری، غضنفرآبادی، آقامحمدی، خدایی سوری، امیری خامکانی، عبدی، لاهوتی، الیاس طاهری، گروسی، ابوالفضل ابوترابی، پیرمؤذن، سید هادی حسینی، برومند، چهاردولی، دستغیب و باقری.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.