طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها آغاز می‌شود

۲۶م دیماه ،

اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ساختمان‌ها به منظور کاهش مصرف انرژی و آلاینده‌های هوا با انجام معاینه فنی موتورخانه بیمارستان میلاد رسما آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، معاینه فنی موتورخانه روشی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی است و می‌تواند تا حد قابل توجهی هزینه های گاز مصرفی ساختمان‌ها را برای ساکنان کاهش دهد.

بررسی نتایج اجرای آزمایشی این طرح در ۳۰۰۰ موتورخانه در شهر تهران نشان می‌دهد که تا پیش از اجرای معاینه فنی موتورخانه، در ۸۵ درصد موارد هوای اضافه مشعل بیش از حد بهینه بوده و میانگین غلظت منوکسید کربن خروجی از دودکش موتورخانه ها هشت برابر حد استاندارد است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۷۱ درصد موارد مکش دودکش خارج از محدوده بهینه و در ۶۱ درصد موارد ظرفیت دیگ و مشعل با هم تطابق نداشته اند که بعد از اجرای طرح تمامی این اشکالات برطرف شده است.

بر اساس آمارهای موجود حدود ۳۳ درصد از واحد‌های مسکونی تهران یعنی رقمی معادل ۶۱۸ هزار واحد مسکونی از موتورخانه برای گرمایش و تولید آب گرم مورد نیاز خود بهره می برند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه این طرح به صورت فراگیر فقط در تهران به اجرا درآید حدود بیست و یک و نیم درصد مصرف سوخت ساختمان‌ها کاهش می یابد که این رقم معادل ۴۹۴میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز در هر سال خواهد بود. درهمین حال میزان تولید گاز آلاینده منوکسید کربن در تهران نیز بیش از ۲۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

این طرح از جمله برنامه‌های سازمان محیط زیست بوده و اجرای آن از ساختمان‌های دولتی بزرگ، بیمارستان‌ها، برج‌ها و مراکز خدماتی آغاز خواهد شد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مجری طرح فوق بوده و پس از انجام مراحل تحقیقاتی و نمونه‌گیری های لازم، از سال آینده اجرای آن را از کلانشهرهای کشور آغاز خواهد کرد. همچنین مراسم افتتاح این طرح روز شنبه ۳۰ دیماه در بیمارستان میلاد با حضور مقامات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.