طرح مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین

۹ م دیماه ،

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین را امضاء کرد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، فرانس ۲۴ نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قانون مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین را امضاء کرد. واشنگتن جهت قطع نفوذ ایران در آمریکای جنوبی، دستور یک سری اقدامات دیپلماتیک و سیاسی تحت عنوان ” مقابله با ایران در نیم کره غربی” را صادر کرد.
این قانون یک استراتژی سیاسی و دیپلماتیک است که اوایل سال ۲۰۱۲ لایحه آن توسط وزارت خارجه آمریکا تنظیم شده بود و اکنون توسط کنگره به تصویب رسیده و قرار است طی آن با نفوذ ایران در نیمکره غربی مقابله شود.

لایحه مقابله با نفوذ ایران در نیمکره غربی پیش از این توسط نمایندگان کنگره آمریکا مورد تصویب قرار گرفته بود و این قانون از وزارت خارجه می‌خواهد در عرض ۱۸۰ روز آن را به اجرا بگذارد و اقدامات و فعالیت‌های ایران در این منطقه را مورد شناسایی قرار دهد. این قانون به طور کلی هنوز محرمانه می باشد اما بخش هایی از آن علنی شده است.

براساس این گزارش، این قانون همچنین از وزارت امنیت داخلی می‌خواهد مرزهای آمریکا با کانادا و مکزیک را برای مقابله با نفوذ نیروهای سپاه پاسداران ایران، نیروی قدس، حزب الله و هر گروه دیگر مرتبط با ایران مستحکم‌تر کند.

واشنگتن بارها اعلام کرده است که فعالیت‌های تهران را در آمریکای لاتین از طریق وزارت خارجه و آژانس‌های اطلاعاتی را نزدیک نظاره گر است. این درحالی است که فعلا نشانه ای حاکی از غیرقانونی بودن فعالیت های ایران در آمریکای لاتین در دست آمریکایی ها نیست.


در عین حال نهادهای چندگانه امنیتی آمریکا نیز موظف می شوند برای “مقابله با تروریسم و افراطی گرایی” در آمریکای لاتین با هدف “منزوی کردن ایران” فعالیت کنند.
بودجه ای یک میلیون دلاری برای انجام ماموریت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه درنظر گرفته شده که براساس متن قانون باید موارد زیر را عملی کند:
• گزارشی از فعالیت های دیپلماتیک و اقتصادی ایران در آمریکای لاتین
• اطمینان از مختل نشدن بازار انرژی آمریکا و جهان
• پیشنهاد راهی برای مقابله با کمک بعضی کشورهای منطقه به ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی
پیش از این موضع دولت آمریکا دربارهٔ فعالیت های ایران با محتویات این قانون متفاوت بوده است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. karbala:

    امریکا هیچ غلطی نمی توند بکند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.