طرح ملی پزشک خانواده تضمین سلامت افراد بی بضاعت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طرح پزشک خانواده یکی از محوری ترین طرح های وزارت بهداشت است که می تواند سلامت جامعه به خصوص افراد کم بضاعت را تضمین کند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز ۲۰ تیر در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح پزشک خانواده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:یکی از برنامه های محوری نظام سلامت اجرای پزشک خانواده است. درواقع پزشک خانواده مسئول ارائه خدمات سلامت محور به خانوارها است چرا که ما اگر بتوانیم سلامت خانوار را تضمین کنیم به یک توسعه پایدار در کشور دست پیدا می کنیم.

** هم سلامت روح و هم سلامت جسم در طرح پزشک خانواده لحاظ شده است
باید توجه داشت این برنامه به سلامت خانوده فقط از بعد جسمی نگاه نمی کند بلکه در زمینه های غربالگری، تشخیص، درمان و بعد روحی روانی نیز مشارکت می کند و مسئولیت پیگیری بیمار را برعهده دارد.
وی به پرونده الکترونیک سلامت اشاره و تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت در حال نهایی شدن است.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز یکی از محوری ترین کارهای وزارت بهداشت اجرای برنامه پزشک خانواده است، افزود: به نظر می رسد که این برنامه بستری است که می تواند خدمات نظام سلامت را نظم دهد.
لاریجانی یادآور شد: درصورتی که ما پایش مناسبی در اجرای طرح پزشک خانواده داشته باشیم می توانیم خدمات القایی درمانی را حذف کنیم. باید توجه داشت که یکی از اهداف اساسی این برنامه تضمین سلامت به خصوص برای افراد کم بضاعت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مراحل محلی برای اجرای پزشک خانواده دنبال شده است جزئیات مرور شده و ستاد استانی برای آن ایجاد شده است.

** دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از امروز در تهران تحت پوشش پزشک خانواده قرار می گیرند
لاریجانی به افتتاح رسمی آغاز اجرای طرح پزشک خانواده شهری در اسلامشهر، شهر ری و جنوب تهران اشاره و افزود: جمعیت تحت پوشش ما در اسلامشهر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر شهر ری یک میلیون نفر و در جنوب تهران ۵۰۰ هزار نفر است که طبق آمار دقیق تعداد افراد ساکن ثابت این منطقه حدود دو میلیون و نیم نفر هستند که از امروز به طور رسمی این برنامه با مشارکت تعداد زیادی از پزشکان، پرستاران، ماماها آغاز شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برای اجرای پزشک خانواده ۱۴ گام عملیاتی باید پیگیری شود که این ۱۴ گام عبارتند از: ۱- بلوک بندی جمعیت، ۲- ترکیب جنسیتی، ۳- تعیین زیر ساخت های موجود و مورد نیاز، ۴- به کارگیری بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری الکترونیک، ۵- سازمان دهی ارایه خدمات مراکز پشتیبان، ۶- آماده سازی جامعه برای پذیرش طرح پزشک خانواده، ۷- ثبت نام از خانوارها، ۸- طراحی بسته های خدمتی، ۹- آموزش، ۱۰- انجام ویزیت توسط پزشکان، ۱۱- پایش و ارزشیابی تیم پزشک خانواده و مرکز پشتیبان، ۱۲- بازنگری و ارتقا برنامه براساس نتایج ارزشیابی، ۱۳- پوشش، ۱۴- تقویت و همکاری های بین بخشی.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد مراکز پشتیبان اشاره و خاطر نشان کرد: این مراکز در واقع حمایت کننده تیم پزشک خانواده هستند که در واقع تضمن مناسبی از ارجا در نظام شبکه می باشد هر ۳۰ پایگاه بهداشتی و درمانی توسط یک مرکز پشتیبانی نظارت و ارزیابی می شود.
وی گفت: مهمترین وظیفه این مرکز پیگیری مسائل مربوط به تیم پزشک خانواده است که می تواند مسائل و مشکلات ایان برنامه را به مسئولین رده بالا گزارش دهد.
لاریجانی در پایان یادآور شد: پزشک خانواده الزام برنامه پنجم توسعه است که باید در خدمت خانوارها قرار گیرد باید تجربیات خود را در ارایه خدمات به کار بگیریم و به تدریج در بازه زمانی کمتر از یک سال در کل شبکه تحت پوشش این طرح را عملیاتی کنیم.

*شفاتل پل ارتباطی مردم برای گرفتن اطلاعات در خصوص پزشک خانواده است
لاریجانی در پایان یادآور شد: که شماره تلفن ۸۹۹۹ به نام شفاتل پل ارتباطی مردم برای گرفتن اطلاعات خدمات پزشکی به خصوص پزشک خانواده است که در حال حاضر فقط در تهران امکان ارتباط وجود  دارد که سعی داریم این شماره تلفن را تا آخر سال در کل کشور گسترش دهیم.
گفتنی است که افتتاح رسمی طرح پزشک خانواده در سه منطقه اسلامشهر، شهر ری و جنوب تهران از طریق ویدئو کنفرانس با حضور وزیر بهداشت آغاز شد./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.