طرح های ذخیره سازی گاز با ارزش است

۲۲ آبان ،

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران طرح های ذخیره سازی را مطلوب خواند و گفت : اجرای چنین طرح هایی در کشور که درصد قابل توجهی از گاز را در اختیار دارد، ضروری و با ارزش است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل ازشبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، مسعود میرکاظمی تاکید کرد: انتظار می رود شمار بیشتری از مخازن ذخیره سازی گاز در کشور ایجاد شود.

وی گفت: با توجه به روند افزایش مصرف این حامل انرژی در آینده نه چندان دور، وجود مخازن ذخیره سازی گاز، نکته مثبتی برای امنیت عرضه انرژی در بعد داخلی و خارجی به شمار می آید.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: تعدد ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز در کشور همچنین سبب خواهد شد انتقال گاز از میدان های مشترک به میدان های مستقل را به منظور ذخیره سازی در وقت های اوج مصرف افزایش دهیم.

میرکاظمی ، ایجاد ارزش افزوده قابل توجه از میعانات گازی حاصل از فرآورش ذخیره سازی گاز در این گونه میدان ها را از دیگر مزیت های اجرای چنین طرح هایی برشمرد.
 
این گزارش تفسیری می افزاید: مخزن سراجه قم در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان قم قرار دارد؛ این مخزن از مخازن هیدروکربوری و از قابلیت ذخیره سازی ۱٫۵ میلیارد مترمکعب گاز در فاز اول و ۳٫۳ میلیارد مترمکعب گاز در فاز دوم برخوردار است.

قرار است در فاز اول روزانه ۷٫۳ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزریق و در ماه های سرد سال روزانه ۹٫۸ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت شود.

با بهره برداری از اولین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی سراجه قم ، جمهوری اسلامی ایران در میان ۳۴ کشور دارنده فناوری ذخیره سازی گاز در رتبه ۱۹ قرار می گیرد و با بهره برداری از دیگر طرح های ذخیره سازی تا پایان برنامه پنجم توسعه، به رتبه پنجم ارتقا می یابد.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، پیش از این و روزهای اول و دوم آبان در مسافرت به عسلویه، از آخرین روند توسعه میدان مشترک پارس جنوبی نیز بازدید کرده بودند./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.