طرح های حمایتی تازه برای دانشجویان دکترا دانشگاه شریف

۲۸ام بهمن ،

علی یکی از خوانندگان نوشته بود:«جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه شریف هستیم که نه به ما پژوهانه می دهند و نه هیچ گونه کمک هزینه تحصیلی دیگر. همه چیزهایی که وزارت علوم اعلام کرد هم خبری بیش نبود. از طرفی هم فشار دانشکده ها و اساتید راهنما اونقدر بسیاره که نمیشه هیچ کاری کرد. راستش الان محتاج پول برای رزرو کردن غذای هفتگی هستیم به قرآن. باورتون میشه؟ چند شب قبل با چند تن از دانشجویان جمع شده بودیم و راجع به اینکه چکار کنیم تا یه کم پول به دست بیاریم صحبت می کردیم. از فروختن روسری در بازار بزرگ تهران گرفته تا دلالی در فروش پسته و گردو و پرتقال. واقعا به حال خودمون متاسفم که پس از ۲۲ سال درس خوندن به این نقطه رسیدیم. آخرش هم نتیجه گرفتیم که باید رفت. اینا رو باید به کی بگیم؟»
اسکویی ،کارشناس مسئول پژوهانه دانشجویان در دفترعلم و صنعت دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این خواننده گفت:« تا کنون بیش ازچهارصد نفراز دانشجویان این دانشگاه که شامل دریافت مبلغ پژوهانه می شدند توانسته اند این کمک هزینه را دریافت کنند. اگر این خواننده شما نتوانسته پژوهانه اش را دریافت کند.باید مشخص شود که اساساً مشمول دریافت پژوهانه می شده یا خیر؟ »
او دربارهٔ شرایط دریافت پژوهانه نیز گفت :« دانشجویی بورسیه ، مشروط و یا شاغل و حتی کسانی که زمان دریافت پژوهانه اش قبل باشد دیگر شامل دریافت پژوهانه نمی شود.پژوهانه کسانی پرداخت می گردد که پیشرفت تحصیلی داشته و پایان نامه خود را تا ترم پنچ ارائه کرده باشند. این قوانینی است که در آئین نامه پژوهانه دانشجویان دکترا توسط وزارت علوم قید شده باشد.»
اسکویی افزود:«از سوی دیگر باید دید که این فرد معترض در زمان مناسب نسبت به ثبت نام درسایت ایران داک اقدام کرده است یا خیر. امروز ۷۰ نفراز دانشجویان دکترا ازمرحله سوم به بعد از طرح پژوهانه جا مانده اند. اینها اشخاصی می باشند که شرایط دریافت پژوهانه را داشته اند اما دیر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.البته ما در دانشگاه پیگیرآن هستیم تا در صورت امکان شرایط در یافت پژوهانه را برایشان فراهم کنیم.»
این مقام مسئول تاکید کرد:«دانشجویان واجد شرایط باید تا قبل ازپایان نیمسال پنجم تحصیلی از پایان نامه خود دفاع کرده باشد. آنها باید دراین زمان مشخصات پایان نامه خود را در پایگاه اینترنتی ایران داک ثبت کنند.زیرا وزارت علوم ازطرق اطلاعات این پایگاه اینترنتی مشخصات دانشجویان واجد شرایط را به دست می آورد و برایشان پژوهانه در نظرمی گیرد.برخی از دانشجویان ممکن است از رو غفلت این کار را انجام ندهند و جا بمانند.البته به تازگی درچنین شرایطی دانشگاه نسبت ثبت نام دانشجویان واجد شرایط دراین پایگاه اینترنتی اقدام می کند تا حقی ازکسی ضایع نشود.»
اسکویی افزود:«اززمانی که مسئولیت طرح پژوهانه دانشجویان را دردانشگاه شریف برعهده گرفتم درنشریه دانشگاه سعی کردم تا اطلاع رسانی کاملی برای دانشجویان انجام دهم. حتی به دانشجویان دکترا ایمیل زدیم تا در جریان شرایط دریافت پژوهانه قرار بگیرند. به این ترتیب اگر از ثبت نام جا مانده بودند می توانستند اعلام وضعیت کنند. دراین شرایط دانشگاه با پیگیری وضعیت آنها پژوهانه دانشجویانی که جا مانده اند را از وزارت علوم دریافت می کند.
او در باره سیاست های حمایتی از دانشجویان دکترای دانشگاه شریف گفت:«ما درمعاونت پژوهشی یکسری طرح هایی حمایتی متعددی مانند گرند، پژوهانه دفاعی را برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته ایم.پژوهانه دفاعی به دانشجویانی پرداخت می گردد که موضوع پایان نامه شان با ارگانهای دفاعی هم راستا باشد.از این رو مشمول همه دانشجویان نمی شد.
طرح دیگری هم برای دانشجویان علوم پایه درنظرگرفته ایم. از آنجایی که عنوان پایان نامه این دانشجویان چندان مورد حمایت ارگانهای مختلف قرار نمی گیرد. سعی کردیم تا با جذب حمایت های مالی از این نوع دانشجویان حمایت کنیم.البته این یک طرح بلند مدت است. به این ترتیب همه دانشجوی دکترای مورد حمایت مالی دانشگاه شریف قرار می گیرند.»
۴۵۲۳۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.