طرح های خودروسازان برای گذر از بحران نقدینگی

دبیرانجمن خودروسازان کمبود نقدینگی را مهمترین بحران و چالش صنعت خودروسازی در کشور عنوان کردو گفت: صنعت خودرو کشور هم اکنون با چالشهای متعددی مواجه است که کمبود نقدینگی مهمترین آن است.

اقتصادآنلاین/گروه خودرو:

دبیرانجمن خودروسازان کمبود نقدینگی را مهمترین بحران و چالش صنعت خودروسازی در کشور عنوان کردو گفت: صنعت خودرو کشور هم اکنون  با چالشهای متعددی مواجه است که کمبود نقدینگی مهمترین آن است.

احمد نعمت بخش در ادامه گفتگو با خبر خودرو گفت:  این کمبود نقدینگی باعث کاهش تولید در این صنعت شده است ،در گذشته پیش فروش خودرو انجام می شد واز این طریق  چرخ خودروسازی کشور حرکت می کرد و با افزایش تولید نیازی به صف های طولانی برای پیش فروش خودرو نبود.

وی افزود: در چند سال گذشته بانکها به میزانی که صنعت خودرو رشد داشته نتوانسته اند رشد یابند . صنعت  خودرو کشور توانسته در یک سال گذشته حدود ۲۵ هزارمیلیارد تومان فروش داشته باشد.در سایر کشور ها هر صنعتی به میزان ۸۰درصد فروش خود تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کند ولی در کشور ما به دلیل اینکه سرمایه بانکها محدود است و از آنجایی که بانکها شرکت های خودروسازی را ذی نفع واحد فرض می کنند تسهیلات کافی به این بخش اعطا نمی کنند به این معنی که شرکت های سایپا و ایران خودرو که هر کدام دهها شرکت را تحت پوشش قرار می دهند یک شرکت فرض می شوند  و به همین منظور تسهیلات کمتری به این بخش اختصاص می یابد.

وی محدودیت لیزینگ ها در کشور را مهمترین چالش صنعت برشمرد و گفت: در اکثر کشورها لیزینگ ها بسیار فعال عمل می کنند در حالیکه در کشور ما به دلیل اینکه شورای  پول و اعتبار برای لیزینگ ها محدودیت ۱۷درصد در نظر گرفته است عملاً نتوانسته اند اقدام اساسی انجام دهند و در یک سال گذشته شرکت های ایران خودرو و سایپا ۳هزار و هشتصد میلیارد تومان را که باید به قطعه سازان پرداخت می کردند بابت فروش اقساطی بکار بردند و در حقیقت خودشان کار شرکت های لیزینگ را انجام دادند.

دبیر انجمن خودروسازان تحریم ها را جزء مشکلات رده دوم این صنعت برشمرد و گفت: مشکلاتی که این صنعت در خصوص بازگشایی Lc ودریافت ارز مرجع با آن دست به گریبان است باعث شده قطعات مورد نیاز به موقع به خطوط تولید نرسد و تولید داخلی با مشکل مواجه شود.

وی در خصوص طرحهای شرکت های خودروسازی برای گذر از این بحران گفت: خودروسازان برای رفع این بحران طرح هایی در دست اجرا دارند. از جمله شرکت سایپا قصد انتشار اوراق مشارکت را دارد و همچنین شرکت ایران خودرو روشهایی را برای تامین نقدینگی در نظر گرفته است  که از این طریق به خریداران فرصت داده می شود که در چندین مرحله اقساط خود را پرداخت کنند تا این شرکت شاهد مشارکت خوب و بالایی از سوی مشتریان باشد.

وی برطرف شدن بخش عمده بحرانها را در گرو  تسهیلات بانک ها به این صنعت و آزادسازی قیمت خودرو و واگذاری اختیار قیمت گذاری به خودروسازان دانست و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته اختیار قیمت گذاری خودروهای تجاری ولوکس به خودروسازان واگذار شد انتظار داریم با عملکرد خوب خودروسازان در این راستا با واگذاری تعیین قیمت سایر خودروهای سواری به خودرو سازان نیز موافقت شود .

نعمت بخش در پایان گفت: صنعت خودرو  به عنوان موتور محرک سایر صنایع است و صنعتی است که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می کند و در صورتیکه این صنعت رشد یابد سایر صنایع نیز بالطبع رشد خواهند داشت.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.