طرح های مهم فرهنگی و هنری نیمه تمام استان ها به بهره برداری می رسد

دکتر سید ‘محمد حسینی’ پنجشنبه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مرکز صدا و سیمای استان مرکزی (شبکه آفتاب) افزود: وزیران با سفر به استان های مختلف از نزدیک روند پیشرفت طرح های عمرانی را رصد کرده و برای اتمام آن تمهیدات لازم را فراهم می کنند.

وی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تحت پوشش بیمه و بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر و روزنامه نگاران اقدامات بسیار خوبی انجام داده و چتر حمایتی خود را در سال جاری وسیع تر خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تا کنون ۴۲ هزار خانوار تحت پوشش بیمه و بیمه تکمیلی قرار گرفته اند و روز گذشته با همکاری و تعامل وزیر بهداشت و درمان برای معالجه اصحاب فرهنگ، هنر و خبرنگاران تفاهم نامه منعقد شد.

دکتر حسینی تاکید کرد: این مهم باید در استان ها با تلاش و پیگیری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی برای اصحاب فرهنگ، هنر و خبرنگاران انجام شود.

وی درباره مشاغل سخت و زیان آور بودن خبرنگاران و بازنشستگی این قشر ادامه داد: این مهم در حال پیگیری است اما این قشر به وسیله بیمه و بیمه تکمیلی حمایت می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: همه وزارتخانه ها یک هزارم اعتبارات عمرانی خود را باید صرف خریدن آثار هنری کنند که این موضوع برای نخستین بار در این سطح تا تیرماه جاری اجرایی خواهد شد.

دکتر حسینی اظهار کرد: خرید آثار هنری هنرمندان از سوی وزارتخانه ها موجب رونق امور فرهنگی و پویایی و بالندگی رشته های هنری می شود بنابراین وزارتخانه ها تا تیرماه امسال فرصت دارند در این خصوص اقدام کنند.

وی با یادآوری حرکت روبه رشد و تکامل عرصه فرهنگ و هنر کشور تاکید کرد: در دولت های نهم و دهم موسسه های قرآنی، فرهنگی هنری، چاپخانه ها و نشریه ها به لحاظ کمی و کیفی از پیشرفت مطلوبی برخوردار شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت های مسابقات، آموزش، تولیدات و امور قرآنی اختصاص یافته که امیدواریم به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد و پیشرفت مناسبی در این زمینه باشیم.

دکتر حسینی با اشاره به توسعه فعالیت ها و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در استان ها عنوان کرد: بخش های مختلف جشنواره امام رضا (ع)، خلیج همیشه فارس، هنرهای تجسمی و فیلم فجر در استان ها برگزار می شود که این مهم به رونق امور فرهنگی و هنری در همه مناطق کشور کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: توجه به مشاهیر و مفاخر کشور و استان ها همواره مورد توجه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این خصوص آمادگی برگزاری همایش مفاخر استان ها در سطح ملی و بین المللی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه های کتاب، گروه های نمایشی، تجهیز گروه های تئاتر علاوه بر تهران در استان ها به صورت منظم و منسجم برگزار شده و همه استان ها از فرصت برگزاری هفته فرهنگی هنری در پایتخت برخوردار شده اند.

دکتر حسینی توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه ای برنامه ریزی کرده که از آغاز تا انتهای سال برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی به صورت منظم در همه استان های کشور برگزار شود تا با ایجاد پویایی و بالندگی، فعالان این عرصه بیش از پیش تقویت شوند.

وی درباره سفر به استان مرکزی گفت: این سفر با هدف بررسی وضعیت فرهنگی و هنری استان همراه با گفت و گو و دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان انجام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از روند پیشرفت فیزیکی تالار مرکزی اراک که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بازدید خواهد شد تا بتوان با تخصیص اعتبارات لازم این طرح عمرانی مورد نیاز اصحاب فرهنگ و هنر را به بهره برداری رساند.

دکتر حسینی اضافه کرد: همچنین فردا (جمعه) یک مرکز دیجیتالی استانی، دو مرکز دیجیتالی شهرستانی و ۱۰ مرکز دیجیتال و بازی رایانه ای در استان مرکزی راه اندازی و فعال خواهد شد.

وی یادآور شد: شبکه ملی فرهنگ با هدف جدی گرفتن فضای دیجیتال در استان ها راه اندازی خواهد شد تا بتوان ضمن آموزش ساخت انیمیشن، ارائه بازی های سالم رایانه ای و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از فضای مجازی همه استان های کشور را در این زمینه به یکدیگر متصل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دلیل جذابیت بالای فضای مجازی و دیجیتالی در نوجوانان و جوانان باید با توسعه آموزش های مختلف، حضور ایران اسلامی را در عرصه جهانی در این بخش پررنگ تر کرد.

دکتر حسینی اظهار کرد: رونمایی از اطلس فرهنگی، بازدید از شهرهای مختلف، پیگیری مصوبات سفر هیات دولت در استان مرکزی در بخش فرهنگی و هنری و مروری بر فعالیت های این بخش از دیگر اهداف سفر به این استان است.

وی یادآور شد: در دولت های نهم و دهم تعداد افراد عضو صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران در استان مرکزی از ۱۰۹ نفر پنج برابر شده و تعداد نشریه ها نیز از ۱۶ به ۶۹ نشریه افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در آغاز دولت نهم ۴۸ کانون بوده که هم اکنون این رقم به ۳۶۴ کانون افزایش یافته که نشانگر رشد هفت برابری است.

۵۱۷/۵۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۳۹۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.