طرح پزشک خانواده رسما آغاز بکار کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‘مرضیه وحید دستجردی’ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنگام آغاز بکار رسمی این طرح اعلام کرد که مردم در سطح ۱ برنامه پزشک خانواده رایگان ویزیت می شوند و در سطوح ۲ و ۳ نیز فقط ۵ درصد تعرفه را می پردازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مردم در سطوح بالای درمانی ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می کنند ، افزود : شان مردم ایران عمل به فرموده مقام معظم رهبری است مبنی بر اینکه باید کاری کنیم که اگر کسی بیمار شد خودش و خانوده اش رنج دیگری جز رنج بیماری نداشته باشند.

وی ادامه داد: پزشک خانواده مشاور و امین خانواده هاست و هر فرد ایرانی با راهنمایی های او به پیشگیری و درمان امراض می پردازد و این پزشک باید افراد خانواده را تا مراحل تشخیصی، آزمایشگاهی و در صورت نیاز بستری همراهی کند.

وزیر بهداشت گفت: پرونده الکترونیک سلامت که در این برنامه برای افراد تشکیل می شود در سطوح ارجاعی بهترین خدمات سلامتی را با کمترین هزینه برای مردم مهیا می کند و در این برنامه هزینه از جیب مردم به کمترین میزان می رسد.

وی با اشاره به اینکه باید عقب ماندگی های قبلی برنامه پزشک خانواده را جبران کنیم، افزود:پزشک خانواده امروز به مطالبه مردم از نظام تبدیل شده است زیرا موجب اجرا و توسعه عدالت در سلامت می شود.

** سهم پرداختی مردم برای درمان به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت : سهم پرداختی مردم برای درمان که هم اینک حدود ۶/۵۴ درصد است با اجرای طرح پزشک خانواده و در طول برنامه پنجم توسعه به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود : این طرح نیازمند اعتبارات زیادی است که معاونت راهبردی ریاست جمهوری

در این زمیه همکاری های خوبی دارد و انشاءالله اعتبارات لازم به موقع اختصاص خواهد یافت.

دستجردی خاطر نشان کرد بر اساس این طرح اگر بیمارانی که نیازمند بستری در مراکز درمانی باشند از سوی پزشکان خانواده معرفی شوند هزینه های بسیار کمتری خواهند پرداخت.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار امیدواری کرد با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و اختصاص شش هزار میلیارد تومان اعتبار ناشی از اجرای طرح مورد اشاره به بخش بهداشت و درمان ، طرح پزشک خانواده نیز با قوت و وضعیت مطلوب اجرا شود و در این صورت هزینه های درمانی مردم در سطوح ۲و ۳ هم به صفر خواهد رسید و رضایت مردم را در پی خواهد داشت .

** پزشکان نگرانی نداشته باشند

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حقوق خوب و مشوق هایی که برای همکاری پزشکان در این طرح پیش بینی شده گفت پزشکان در این زمینه نگران نباشند ، ضمن آنکه استقبال خوبی هم در این زمینه از سوی آنان انجام شده است.

وحید دستجردی گفت : بطور مثال با فراخوان همکاری در استان سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد نیروهای مورد نیاز اجرای این طرح جذب شده اند همچنین در استان مازندان نیز ۶۵۰ پزشک عمومی و ۴۵۰ پزشک متخصص ثبت نام کرده اند.

اجتمام ۱۳۷۹ ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۶۴۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.