طرح پوشش نوسانات نرخ ارز روی میز دولت قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه علی رغم فشارها و محدودیت های ناشی از تحریم ها، وضعیت صادرات غیرنفتی کشور رضایت بخش و امیدوارکننده است، از همه مسئولان و کسانی که در بخش صادرات غیرنفتی دست دارند خواست با تعصب و جدیت بیش از پیش در جهت پیشبرد برنامه های صادراتی و تحقق هدفگذاری تعیین شده در سال جاری تلاش کنند.

محمدرضا رحیمی ظهر امروز(سه شنبه) در جلسه کارگروه صادرات کشور، بر لزوم درک اهمیت صادرات غیر نفتی برای اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود ضمن مراقبت از وضعیت موجود با برنامه ریزی های تشویقی، کمبودها و نواقص برطرف و در جهت گسترش صادرات غیرنفتی اقدام گردد.

رحیمی همچنین استانداران سراسر کشور و سفرای جمهوری اسلامی ایران را به تلاش هرچه بیشتر و بکارگیری ظرفیت های فراوان موجود در جهت پیشبرد اهداف صادراتی دولت فراخواند.
 

در این جلسه که وزرای امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند، گزارشی تحلیلی از عملکرد و اهداف صادراتی در بخش های میعانات گازی، پتروشیمی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی، معدن و خدمات فنی و مهندسی طی سه ماهه اول سال ۹۱ ارائه شد.
 

در این نشست همچنین گزارشی پیرامون طرح پوشش نوسانات نرخ ارز (هجینگ) ارائه و در خصوص راهکارهای اجرای این طرح بحث و تبادل نظر شد.


به گزارش مهر، هجینگ ارزی به عملیاتی گفته می شود که طی آن، واردکننده برای اینکه از افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی متضرر نشود، اقدام به خرید ارز زودتر از موعد و برابر محاسبات و برنامه ریزی شرکت خود می‌کند تا خود را در مقابل ریسک نوسانات نرخ ارز پوشش دهد.
 

به عبارت دیگر، هجینگ که نوعی از قراردادهای آتی محسوب می شود، به معنی خنثی نمودن ریسک موجود در یک بازار با استفاده از ریسک متضاد در بازاری دیگر است.

 

یکی از متداول ترین شقوق قراردادهای آتی برای مدیریت انواع ریسک ها، دور نگاه داشتن فعالان اقتصادی از ریسکهای ناشی از نوسانات ارزش پول است که عموما در قالب ابزار هجینگ مدیریت می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.