طرح کلان “گرید” ملی رونمایی می شود/ اتصال ابر رایانه ۱۲ دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، طرح ملی “تورین (گرید) محاسباتی ملی” از سال ۸۸ در پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM)  بر اساس قراردادی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی شد.

هدف از فناوری گرید، یکپارچه کردن منابع پردازشی شامل کامپیوترها، داده های خام، آشکارسازها و دستگاه های آزمایشگاهی است که از طریق یک شبکه مانند اینترنت به همدیگر متصل می شوند. با این اقدام می توان منابع محاسباتی دانشگاه ها و موسسات یک کشور و یا چندین موسسه بین المللی را یکپارچه کرد.
 

در فاز اول این طرح کلان ملی در ۲ دانشگاه کشور اقدام به ایجاد مرکز ابر رایانه ملی راه اندازی شد و در فاز دوم حداقل در ۱۰ دانشگاه و مرکز علمی دیگر، ابر رایانه هایی با توان پردازشی کم راه اندازی شد.
 


 

پروژه ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

راه اندازی ابر ریانه دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، صنعتی شیراز، بین المللی امام خمینی (ره)، علم و صنعت، تفرش، شیراز، فردوسی مشهد، رازی کرمانشاه و مرکز بین المللی علوم و تکنولژی پیشرفته کرمان ۱۰ دانشگاهی هستند که در آنها اقدام به ایجاد ابررایانه شده است.

امروز سه شنبه ۹ خردادماه با حضور رئیس جمهوری از این طرح ملی رونمایی می شود. با رونمایی از این طرح ملی، ۱۲ مرکز که در آنها مرکز ابررایانه راه اندازی شده است به این شبکه متصل می شوند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.