طرح ۶ ماده‌ای ایران سبب تغییر رویکرد مصر نسبت به مسئله سوریه شد

۲۷م دیماه ،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: طرح ۶ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی انتخاب ایران توسط مرسی برای حل مسئله سوریه است.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن سفر وزیر امور خارجه  کشورمان به مصر گفت: طرح ۶ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و طرح ۳ مرحله‌ای بشار اسد سبب تغییر رویکرد مصر نسبت به مسئله سوریه شده و در حال حاضر مرسی به دنبال تشکیل هیئتی با حضور ایران، عربستان، ترکیه و مصر برای حل بحران سوریه است.

وی ادامه داد: کشورهای آمریکا، قطر، عربستان و اتحادیه اروپا به خوبی می‌دانند که ایران کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه بوده و با علم به این موضوع می‌کوشند تا با ترفندهای سیاسی، ایران را از این معادله حذف و یک دولت انتقالی در سوریه تشکیل دهند.

هانی‌زاده افزود: وعده‌های پوشالی آمریکا و غرب نمی‌تواند مشکلات مصر را حل کند چراکه این کشور یک کشور عربی-اسلامی با پیشینه تاریخی بسیار عظیم است و آنها به دنبال منافع و نفوذ خود در منطقه می باشند و با عواملی که با حضور اسد در راس حکومت سوریه موافق می باشند سر ناسازگاری دارند بنابراین با تشکیل جبهه حل بحران سوریه توسط ایران، مصر، چین و روسیه مخالفت می‌کنند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: مصر به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی توانایی دارد تا کشورهای عربی منطقه را حول یک محور با هدف مشخص سازماندهی کند بنابراین اگر ایران و مصر به یکدیگر نزدیک شوند می‌توانند نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه به‌خصوص سوریه ایفا کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.