طرد اتباع غیرمجاز باید تدریجی باشد

جام جم آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی در مورد برخورد پلیس با اتباع افغانی غیرمجاز گفت: روند تدریجی تحت قانون قرار گرفتن فعالیت کارگران افغانی سبب شد که عدد حضور افاغنه در کشور افزایش نیابد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ورود پلیس به طرح تشدید برخورد با اتباع غیرمجاز افغان که به گفته مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران از اول تیرماه سالجاری آغاز می‌شود گفت: بحث برخورد با افاغنه جدید نیست و متاسفانه هراز چندگاهی طرح‌های برای اخراج وبازگرداندن افاغنه اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که کشور به نیروی کار احتیاج دارد و این مساله اجتناب‌ناپذیر است گفت: چند سال پیش نیز تلاش شد که با ایجاد فشار این افراد از کشور طرد شوند که عده زیادی نیز طرد شدند. اما بسیاری از مشاغل همچون آجرپزی، دامداری، کشتارگاه و… با مخاطره روبرو شد به گونه‌ای که محصولات کشاورزی روی زمین ماند و جمع‌آوری نشد و باعث گرانی محصولات شد.

احمدی‌مقدم با بیان این‌که برخورد و طرد اتباع غیرمجاز افغان باید به صورت تدریجی و برنامه‌ریزی شده باشد گفت: به تدریج می‌توان با جایگزینی نیروی کار و قانونی کردن فعالیت کارگران خارجی که قصد فعالیت در ایران را دارند این مساله را حل کنیم.

فرمانده ناجا درباره تحت پوشش قانون قرار گرفتن اتباع افاغنه گفت: این روند به تدریج ادامه دارد و سبب شده که عدد افاغنه در کشور افزایش نیابد و حتی کاهش نسبی در مورد حضور این اتباع را شاهد باشیم واین نشان دهنده افزایش حضور قانونی در ایران است. چرا که تعداد زیادی از این افراد با پاسپورت و مدارک قانونی وارد کشور می‌شوند و این روند مثبت است.

وی با بیان این‌که با تاکید بر انجام اقدامات کارشناسانه برخورد با اتباع غیرمجاز گفت: تلاش می‌شود تا روند قانونی کار، کارگران خارجی در کشور ادامه یابد و این روند تدریجی با انجام راهکارهای شدنی محقق می‌شود.

براساس آمارهای مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران در حال حاضر یک میلیون پناهنده در کشور وجود دارند که تبعه‌مجاز هستند. در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تبعه نیز در طرح ساماندهی شناسایی و تعیین تکلیف شده‌‌اند که بر این اساس تا پایان خرداد ماه ساماندهی تمامی اتباع شناسایی شده، در طرح پایان می‌یابد که از اول تیرماه نیز نیروی انتظامی با افغان‌های غیرمجاز برخورد می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.