طرف‌های مقابل ما در برجام به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد

رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد بازگشت این کشور به توافق برجام تصریح کرد: ما بارها بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که اگر طرف‌های مقابل ما در این قرارداد به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسن روحانی روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه با قدردانی از ابراز همدردی این کشور با مردم ایران و همچنین محکومیت ترور اخیر از سوی آنکارا خاطرنشان کرد: برای ما کاملا مشخص است که این ترور توسط چه کسانی صورت گرفته و شیوه‌ای که در این ترور استفاده شده است.

روحانی با بیان این که این دانشمند ایرانی در ماه‌های اخیر زندگی‌اش بیشتر وقت خود را صرف مبارزه با کرونا و تکمیل پژوهش‌ها  برای ساخت کیت‌های تشخیص این بیماری کرده بود، اظهار داشت: ترور این دانشمند یک جنایت بزرگ و اقدام غیر انسانی بود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد بازگشت این کشور به توافق برجام تصریح کرد: ما بارها بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که اگر طرف‌های مقابل ما در این قرارداد به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به روند همکاری‌های دو کشور ایران و ترکیه گفت: اراده هر دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بوده ولی متاسفانه تحریم آمریکا مانع این شده بود که ما بتوانیم به راحتی به تجارت و همکاری‌های اقتصادی و بانکی بین خود ادامه دهیم. او همچنین با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط با ترکیه در همه زمینه‌ها بر اجرایی و عملیاتی‌شدن توافقات ششمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین ضرورت همکاری و همفکری ایران و ترکیه درباره مسائل بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای جلوگیری از رخنه دشمنان اسلام، ترمیم شکافی که در دنیای اسلام وجود دارد یک نیاز فوری است و ایران و ترکیه می‌توانند با مشورت و همکاری همدیگر  اختلافات جهان اسلام را کاهش داده و امت اسلامی را به وحدت دعوت کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به ادامه بحران عالمگیر بیماری کرونا در جهان بر مشارکت و همکاری دو کشور در تامین نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین تبادل تجربیات تاکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به بحران قره‌باغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها در منطقه و مشکلات ناشی از آن تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تسلیت شهادت دانشمند ایرانی شهید محسن فخری‌زاده به دولت، ملت ایران و خانواده آن شهید، این اقدام تروریستی را به‌شدت محکوم کرد و گفت: بی‌تردید  این حمله تروریستی، صلح و آرامش منطقه ما را هدف قرار داده است. رجب طیب اردوغان با ابراز امیدواری به این که عاملان این جنایت هر چه زودتر شناسایی و به دست عدالت سپرده شوند، گفت: امیدوارم امیدها و نقشه‌های محافل سیاهی که می‌خواهند منطقه ما را به بی‌ثباتی بکشانند نقش بر آب شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به شرایط جدید بین‌المللی و آغاز دوره جدید در دولت آمریکا گفت: امیدوارم در دوره دولت جدید آمریکا، ذهنیت مبنتی بر تهدید و تحریم جای خود را به گفت‌وگو و همکاری و تعامل با کشورها بدهد.

اردوغان در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط ایران و ترکیه تاکید کرد که اجرا و عملیاتی‌شدن سریع مصوبات و توافقات شورای عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور را از نزدیک پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.