طلاق معضل شهرنشینان یا روستانشینان

 فربدفدایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: ازدواج از سنت های حسنه جامعه اسلامی است و توجه به آن در روایات و احادیث، اهمیت مسأله را بیش از پیش آشکار می سازد و ازدواج علاوه بر آرامش زن و مرد، موجب بقای نسل و سلامت جامعه می گردد.

وی افزود: در جوامع پیشرفته صنعتی، روابط انسانی و در پی آن روابط خانوادگی از ابعاد معنوی تهی و در نتیجه سست و سرد و آسیب پذیر شده است و تنها هدف زندگی مشترک، ارضای خواسته های غریزی است و صبر و خواسته های آن، محور تمام ارزش ها و کوشش هاست.

وی در ادامه افزود: چیزی ارزش،‌خوانده می شود یا به نظر دارای ارزش می آید که نیازهای طبیعی و کشش های جسمانی را پاسخ دهد، پس به محض یکنواخت شدن روابط جسمانی، طرفین در جستجوی پیوندهای دیگر می اندیشند.

طبق گفته فدایی، متأسفانه در سال های اخیر در کشور ما نیز به ویژه در شهرهای بزرگی چون تهران که بافت زندگی شهری آن را یک جامعه صنعتی تبدیل نموده است و طبق دوگانگی در آمار طلاق شهر و روستا به ویژه در تهران در مقایسه با روستا به دلیل وجود جامعه سنتی و سنت ها همچون متون های استوار موجب بقای خانواده شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: الگوقراردادن قوانین غربی در جامعه اسلامی ما کارساز نبوده، از معضلات پی آمد طلاق نمی کاهد، زیرا این قوانین مطابق با عرف غرب تدوین شده است و نمی تواند خواسته های جوامع اسلامی و سنتی را برآورده سازد.

طبقه گفته فدایی، خوشبختانه زن مسلمان، از الگوی کامل خویش، بانوی دو عالم حضرت (فاطمه زهرا(س) ) پیروی می کند و زن جامعه ها علاوه بر رسیدگی به امور خانه،‌ همسر و فرزندان به اقتصاد منزل چه در خانه به عنوان خود اشتغالی (بافندگی، خیاطی، فرشبافی) به خانواده کمک مؤثری می کند.

وی اشاره کرد: طلاق در لغت جداشدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی است و طلاق علل متعددی از جمله علل فرهنگی، اجتماعی و تفاوت های تربیتی، ایمانی، اقتصادی، سیاسی و علل زیستی دارد و طلاق پدیده ای است اجتماعی که تنها با یک عامل پدید نمی آید و با یک عامل نیز از بین نمی رود.

وی در پایان بیان کرد: طلاق زمانی تاسف انگیزتر است که یک یا چند فرزند نیز قربانی این مسئله هولناک باشند، بنابراین نه تنها لزوم پرداختن به علل طلاق ضروری است بلکه والدین باید از سرنوشت شوم فرزندانشان پس از جدایی، آگاه شوند تا شاید اندکی به خود آیند و دریابند که طلاق آنها چه غرامت سنگین را در بر خواهد داشت./


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.