طلایی‌ترین هفته بورس رقم خورد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از  فارس، حدود یک ماه پیش بود که با بروز برخی نشانه‌های مثبت و تغییر جهت ، جمع اندکی از کارشناسان به بهبود اوضاع بازار سهام امیدوار شدند اما از نگاه خیل کثیری از فعالان چنین مساله‌ای مورد قبول نبود و اکثر سهامداران همچنان ناامید بودند، اما زمان باز هم داوری کرد و تا مشخص شود تحلیل همان کارشناسان اندک درست بود .
*تبدیل حرکت آرام شاخص به رشد شتابان و ثبت یک رکورد جدید
براساس این گزارش، بعد از ریزش روزانه قیمت سهام اکثر شرکت‌ها و ثبت رکوردهای منفی طی ماه های خرداد تا نیمه مرداد، به دلیل اثر عواملی چون به کف رسیدن بهای سهام و افت شدید نسبت P/E بازار از ۶.۵ به ۴.۲ مرتبه، در پیش رو بودن برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران، افزایش قیمت نفت و برخی محصولات جهانی ، بکارگیری اوراق فروش تبعی سهام. عدم رشد قیمت دلار ، توصیه‌های مسئولان بازار سرمایه به نهادهای مالی برای جمع آوری سهام و غیره، بورس اوراق بهادار از ۲۱ مرداد به این سو با رشد آرام و سپس شتابان قیمت‌ها و شاخص بورس به ثبت رسید .
این روند از آن تاریخ تا چهارشنبه گذشته طی ۱۷ روز کاری تکرار و با ثبت رکوردهای جدید مانند افزایش بیش از ۳۲۰ واحدی شاخص در دو روز متوالی برای نخستین بار در سال جاری و معامله ۱۲۱ میلیارد تومان سهام (که بالاترین ارزش روزانه معاملات در ۴ ماه اخیر بود) همراه شد.
*بازدهی ۴.۱ درصدی در ۴ روز
با این شرایط بود که طی ۴ روز کاری بورس در هفته پیش به مدد افزایش قیمت تقریبا همه شرکت های بزرگ خصوصا مخابرات (که بعد از هفته سیر نزولی، قادر به رشد قیمت شد)، فولاد مبارکه، پالایشگاه بندرعباس، ملی‌مس، گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، شاخص بورس با افزایش ۱۰۱۰ واحدی نه تنها بعد از حضور ۲۳ روز کاری در ارقام کمتر از ۲۴ هزار واحدی، کانال ۲۵ هزار واحدی را پس گرفت، بلکه موفق به ثبت میانگین بازدهی ۴.۱ درصدی آن هم در ۴ روز کاری شد که به جز ماه اول سال و در طول ۵ ماه اخیر بی سابقه بود.
این متغیر مهم هرچند هفته گذشته به ۲۶ هزار و ۶۵۹ واحد رسید،اما نسبت به ابتدای سال هنوز ۲۴۵ واحد را از دست داده و میانگین بازدهی ۶ ماهه بورس با کمتر از یک درصد زیان همراه است.
*رشد خیره کننده حجم و ارزش معاملات
در برابر این سیر صعودی شاخص کل بورس که مایه امیدواری بیشتر مسئولان و فعالان شده ، آمار معاملات ۴ روز کاری هفته گذشته هم نشان می‌دهد همه متغیرهای اصلی معاملات با رشدهای خیره کننده‌ای ثبت شده‌اند.
به طوری که از کل معامله ۲.۷ هزار میلیارد تومانی بیش از هزار و ۵۴ میلیارد سهم (با احتساب معاملات بلوکی و خرد و بلوک) بیش از ۹۴۸ میلیون سهم به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان به صورت خرد و عمده داد و ستد شد که نسبت به هفته‌های گذشته حجم قابل توجهی است.
همچنین ارزش و حجم کل معاملات و ارزش و تعداد سهام خرد و بلوک به ترتیب با ۱۰۱، ۵۴، ۸۳ و ۳۹ درصد رشد نسبت به هفته ماقبل (با ۳ روز کاری) همراه بود و متغیر مهم تعداد خریداران هم ۷۸ درصد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر رسید.
این آمارها در شرایطی به ثبت رسیدند که چهارشنبه گذشته اغلب سهامداران با هدف شناسایی سود اقدام به فروش سهام کرده و منتظر روزهای آینده شدند
*آیا روزهای طلایی بازهم تکرار می شوند؟
به هر حال با این آمار و ارقام و رشد شاخص و ثبت رکوردها بود که طلایی‌ترین هفته بورس در سال جاری هم به پایان رسید. اتفاقی که ممکن است در هفته‌های آینده سال هم تکرار و یا شاید هم به یگانه خاطر خوش سال تبدیل شود،اما مهم این است که بازار سرمایه با ظرفیت های متعددی که دارد با حمایت های عملی و عدم ایجاد ابهام و عرضه های اولیه و حفظ اعتماد عمومی ، می تواند همچنان بهترین گزینه سرمایه گذاری باشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.