طلا سلول‌های سرطانی را نابود می‌کند‬

جراحان همواره برای هدایت جراحی مغز از‌ ام. آر. آی. بهره می‌گیرند. با این حال، شماری از سلول‌های سرطانی که توسط‌ ام. آر. آی. یا چشمان غیر مسلح دیده نشده است ممکن است باقی بماند.


هنگامی که جراحان غده سرطانی را در درون بدن هدف می‌گیرند، آن‌ها عموما در موقعیتی هستند که می‌توانند بافت‌های سالمی در اطراف غده را نیز بردارند تا اطمینان یابند که تمامی سلول‌های بالقوه زیانبخش را از میان برداشته‌اند.

به گزارش سینانیوز به نقل از نیو ساینتیست، هنگامی که جراحان غده سرطانی را در درون بدن هدف می‌گیرند، آن‌ها عموما در موقعیتی هستند که می‌توانند بافت‌های سالمی در اطراف غده را نیز بردارند تا اطمینان یابند که تمامی سلول‌های بالقوه زیانبخش را از میان برداشته‌اند. اما، چنین گشاده دستی در مورد مغز وجود ندارد سلول‌های سالم در مغز بسیار مهم‌تر از آن است که بتوان آن‌ها را از دست داد.

اکنون نانو ذره‌های طلا ممکن است جراحان را قادر سازد تا واضح‌ترین دید از سلول‌های سرطانی را در طول یک عمل جراحی داشته باشند. به این ترتیب، این ذره‌ها می‌تواند به جراحان کمک نماید تا فقط سلول‌های سرطانی را بردارند بدون آنکه به سلول‌های سالم مجاور آسیبی برسانند.

جراحان همواره برای هدایت جراحی مغز از‌ ام. آر. آی. بهره می‌گیرند. با این حال، شماری از سلول‌های سرطانی که توسط‌ ام. آر. آی. یا چشمان غیر مسلح دیده نشده است ممکن است باقی بماند. برای چیره شدن بر این مشکل، «سانجیو گامبهیر» از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و همکارانش نانوذره‌های کروی را با این ویژگی ابداع کرده‌اند که به جراحان کمک کند تا سلول‌های سرطانی را از سه راه متفاوت ردیابی نمایند.

این ذره‌ها شامل یک هسته طلا است که با لایه‌ای از فلزی به نام گادولینیوم و لایه‌ای از سیلیکا پوشش داده شده است. تیم «گامبهیر» نشان داد هنگامی که این نانوذره‌ها به درون جریان خون تزریق شود می‌تواند بدون نیاز به یک ساز و کار هدف گیری مشخص از مرز خون مغز عبور کرده و در سلول‌های سرطانی جمع شود.

این بدان دلیل است که رگ‌های خونی در بافت‌های سرطانی رخنه دار‌تر از رگ‌های سالم می‌باشد. این وضعیت به نانوذره‌ها امکان می‌دهد تا از طریق این رگ‌ها ریزش نموده و خود را بر روی بافت‌های سرطانی پیرامون سوار کنند.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.