طلا و کاربردهای آن

یکـی از گسـترده ترین زمیـنه ها درکاربـرد طـلا، استفاده جهـت…

به گزارش خبرنگار بازارممتازنیوز، طلا یا زر (نشانه اختصاری:Au) نام یک عنصر است. از فلزات گرانبها با رنگ زرد و جلای فلزی می‌باشد. طلا به طور طبیعی میل ترکیبی بسیار پایینی با کلیه عناصر نشان می‌دهد و به همین دلیل عمدتاً در طبیعت به صورت فلز خالص یافت می‌شود.
ویژگیهای شیمیایی

نحوه قرار گرفتن الکترون‌ها در طلا
طلا دارای میل ترکیبی بسیار پایینی است. به همین سبب اکسید نشده، زنگ نمی‌زند و در مقابل اکثر اسیدها و بازها به سادگی مقاومت می‌کند. گفته می‌شود تنها حلالی که طلا را در خود حل می‌کند، جوهر سلطان (ترکیبی از اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید فلوئوریدریک) است.

ویژگی های فیزیکی طلا
طلا دارای مقاومت الکتریکی بسیار پایینی بوده و سومین جایگاه را در زمینه رسانایی الکتریکی در اختیار دارد.جرم حجمی طلا ۱۹٫۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است.

مصارف و کاربردهای طلا
یکـی از گسـترده ترین زمیـنه ها درکاربـرد طـلا، استفاده جهـت ساخت زیور آلات و جـواهرات می‌باشد. به جهت پیشرفت علم و همچنین مشخصات منحصر به فرد طلا، استفاده از طلا در تکنولوژی پیشرفته و در ساخت محصولات طبی نوین و زیست سازگار biomaterials رو به فـزونی است؛ به عنـوان مثـال میتوان از کاربـرد طلا در ساخت پروتز های دندانـی و یا ایمپـلنت یاد کرد، همچنـین با پیشـرفت تکنولوژی خالص سازی مواد، فلز طلا با درجه خلـوص ۹۹٬۹۹۹ و عاری از فلزات سنگین تولید شده که باعث ایجاد لاین های جدید مصرف طلا به صورت خوراکی Edible Gold E number ۱۷۵ و به صـورت طلای آرایشی Cosmetic Gold C.I Code ۷۷۴۸۰ شده است. طلا به عنوان جایگزین انرژیکی به جای انرژی خورشید کاربرد دارد به همین خاطر در جوامعی که به علت نوع پوشـش ویژه مردم و یا به علت ویژگی خاص جغرافیایی از نور آفتاب به میزان کافی بهره مند نیستـند، استفاده از طلا به صورت خوراکـی یا گلد تراپـی و استفـاده موضعی از طلا به صورت ماسک جوان کننده بسیار سودمند است. از نمک های طلا در درمان بیماری های آرتروزی به صورت تزریق در مفصل استفاده میگردد. همچنـین با پیشرفت علم نانو و ساخت نانو ذرات طـلا، این فلز از جایگاه ویژهای در درمان انواع بدخیم سرطان برخوردار شده است


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.