طنز ابزاری برای رفع تنش سیاسی است

در چهار سالی که مجلس را اداره می کردم روزی نبود که از طنز استفاده نکنم، و جایی که احساس می کردم در گفتگوها و بحث ها ممکن است تنش سیاسی ایجاد شود، حتی شده برای یک کلمه از طنز استفاده می کردم.

به  گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخن گفتن در این جمع متنوع که تعداد زیادی از حاضران آن را نوجوانان تشکیل می دهند، کار آسانی نیست.

وی افزود: طنز را باید جدی گرفت و بدانیم که امور جامعه امروز بدون طنز نخواهد گذشت.
حدادعادل با بیان اینکه خندیدن در کنار گریه کردن برای انسان شأن بزرگی است، ادامه داد: طنز برای همه کسانی که با امور اجتماعی مردم سروکار دارند لازم بوده و برای رسانه صدا و سیما وواجب است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در چهار سالی که مجلس را اداره می کردم روزی نبود که از طنز استفاده نکنم، و جایی که احساس می کردم در گفتگوها و بحث ها ممکن است تنش سیاسی ایجاد شود، حتی شده برای یک کلمه از طنز استفاده می کردم.
وی تصریح کرد: کار من طنز نیست ولی علاقه خاصی به طنز دارم و همیشه مجلات هفتگی طنز را تهیه و مطالعه می کنم.
حدادعادل با اشاره به درک طنز در جامعه و شوخی ابراز داشت: درک طنز و شوخی به درجه ای رشد فکری نیاز دارد چرا که شاهدیم به راحتی نمی توان برای یک کودک چهار ساله لطیفه تعریف کرد.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: کودک به تدریج وارد دنیای طنز می شود و کم کم ذهن او در این زمینه پویا می شود.
وی افزود: کسانی که برای بزرگسالان کار طنز می کنند بدانند ساخت و پرداخت طنز کودکانه کار آسانی نیست.
حداد عادل گفت: طنز کودکان باید از نظر ذهنی و سنی و اخلاقی برای کودک مناسب و همراه با پیام  باشد و این امر کاری بس دشوار است.
وی ادامه داد: از نظر فهم طنز و معما همسایه هم هستند و درک طنز کمی آسان تر شبیه به درک معما است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در تلویزیون باتوجه به اینکه رسانه دیداری است ساخت طنز به دلیل استفاده از رنگ ها و میمیک صورت به مراتب راحت تر از رادیو است ولی در رادیو دست برنامه سازان از نظر ابزار تصویری طنز بسته است.
حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد:نوشناسی و تحول طنز خیلی مهم است و باید بدانیم چگونه طنز بسازیم و چگونه آن ها را در کتاب ها و نیز رادیو و تلویزیون تبدیل به برنامه کنیم.

*راه اندازی شبکه رادیویی طنز کوکان
همچنین در ادامه مراسم محمد حسین صوفی معاونت صدا گفت: مثل رحماندوست در همدان متولد شدم و او هنرمند شد، آنچه من از او یاد گرفتم نکته سنجی است.
وی افزود: افتخار می کنم که در ایران با آن میراث گرانقدر و فرهنگ غنی اش زندگی می کنم.
صوفی ادامه داد: رادیو منشأ فرهنگ و خدمات بسیاری از بعد از انقلاب است که خوشبختانه توانستیم در اولین هم اندیشی طنز از خانواده مرحوم فرهنگ مهرپرور و مرحوم نوذری و منوچهر آذری تقدیر کنیم.
وی تصریح کرد: در دومین هم اندیشی طنز شاهد تقدیر از مرتضی احمدی پیشکسوت عرصه طنز و بازیگری بودیم و خوشحالم که در سومین دوره میزبان هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و طنزپرداز پیشکسوت کشورمان هستیم.
صوفی افزود: رادیو برای ایجاد فضایی شاد برای اقشار مختلف مردم بویژه کودکان برنامه های ویژه ای تدارک دیده و به زودی شبکه رادیویی کودکان و راه اندازی کانال رادیوی طنز برای معرفی طنزپردازان و نویسندگان را در دست افتتاح داریم.
معاونت صدا گفت: امیدوارم بتوانیم در ایجاد فضایی مفرح برای مخاطبان و کودکان فضایی را بوجود آوریم تا شادی و اعتماد به نفس را در کودکان تقویت کنیم./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.