طنز/ جدایی نادر از سیمین به روایت رخشان بنی اعتماد، مسعود کیمیایی، ده نمکی و …

گردآوری شده توسط گروه تفریحات و سرگرمی خبرگزاری ممتازنیوز

طنز و کاریکاتور > طنز – فرض کنیم قرار بود «جدایی نادر از سیمین» را کسی غیر از اصغر فرهادی بسازد، احتمالا نسخه های تازه فیلم اینطوری می شد!

رخشان بنی اعتماد:

سیمین، بعد از سالها زندگی به این نتیجه رسیده که نادر، مرد رویاهای او نیست اگرچه هنگام گوجه چیدن عاشقش شده بود اما حالا نه از روسری آبی خبری است و نه از شلوار کردی!

سیمین که اسم و فامیلش را مثل گونه و لب و بینی اش عمل کرده، از سنگاپور دعوتنامه دارد و می‌خواهد نادر پیر و از کار افتاده را که علاوه بر مزرعه گوجه، حالا یک کارخانه رب گوجه هم دارد که دست بر قضا در دولت نهم به خاک سیاه نشسته و تعطیل شده را تنها بگذارد و برود.

این وسط فکر تغییر کاربری مزرعه گوجه به گوجه سبز، سیمین را وسوسه می کند و…

در این فیلم فاطمه معتمد آریا و عزت الله انتظامی بازی می کنند.

*

مسعود ده نمکی

نادر همان مجید سوزوکی است که به خاطر فرار از امور اداری بنیاد شهید و بنیاد جانبازان، تغییر اسم داده تا در خلوت زندگی کند. او در جریان خرید گوجه فرنگی ارزان از محله نارمک، دچار حمله تنفسی می شود و بعد از آزمایش های متعدد متوجه می‌شود که شیمیایی است. برای همین درخواست طلاق از سیمین را به دادگاه برده است تا او دیگر درگیر این بیماری نشود.

قاضی دادگاه که محمدرضا شریفی نیا ست، در یکساعت و ۲۳ دقیقه خاطرات حضورشان در جنگ را برای سیمین تعریف می کند و از رشادت های نادر می‌گوید. اکبر عبدی در این فیلم حتما حضور دارد.

نیوشا ضیغمی و نیما شاهرخشاهی بازیگران اصلی این فیلم می باشند.

*

عباس کیارستمی

نادر یک نقاش تنهاست، سیمین هم یک شاعر تنهاست. اینها در یک بعد از ظهر سگی به طور اتفاقی با هم آشنا شده اند و حالا سالهاست زیر یک سقف می باشند و ظاهر باهم زندگی می کنند اما باطنا رابطه ای با هم ندارند. در یک صبح طولانی که هر دو از اتاق های خود به خیابان نگاه می کنند و دائم سیگار می کشند و ۳۴ دقیقه طول می‌کشد، ناگهان تابلوی دفتر ازدواج و طلاق هردو را به خود می‌آورد…سیمین قلم برمی‌دارد و نادر قلم‌مو و دوربین به طور شگفتی ۴۶ دقیقه در اتاق این دو ساکن می ماند و فیلم تمام می شود.

بازیگران این فیلم خارجی می باشند.

*

مسعود کیمیایی

زخم کهنه ای سرباز کرده و خون جلوی چشم نادر را گرفته است. نادر با چاقو نامزد سابق سیمین را کاردی کرده و حالا شام آخر را در خانه سیمین می خورد.

آنها تا صبح از خاطرات ۱۳ سال زندگی شان می گویند و فیلم و موسیقی و چای و سیگار و…صبح، نادر به کلانتری زنگ می‌زند و سیمین هم به زور چاقویی که خون سیاوش – نامزد سابقش – روی آن ریخته، درخواست طلاق توافقی را امضا می‌کند تا بعد از دستگیری نادر، سیمین با خیال راحت برود پی زندگی اش و سفید بخت شود.

در این فیلم نقش سیمین را مهناز افشار بازی می کند و نقش نادر را پولاد کیمیایی. نقش نامزد نگون بخت را هم محمدرضا فروتن.

*

تهمینه میلانی

سیمین به تازگی عضو گروه وایبری «مردها همه حمال می باشند» شده است و بعد از آنکه عکس نادر را با یکی از زنان همکارش در فیس بوک می بیند، تصمیم می گیرد از نادر جدا شود اما قبل از آن باید به نادر حالی کند که شکر اضافه خورده است. او با دوستانش نقشه یک آدم ربایی را طراحی می کند که هم نادر را تلکه کنند هم پدرش را دربیاورند که در هردو موفق می شوند.
در این میان هم رضایت طلاق را از او بگیرند هم سه برابر مهریه و حق و حقوق سیمین را …تمام دوستان سیمین هم مفتخر به زندگی مجردی می باشند که همه به همین شکل از شوهرانشان جدا شده‌اند. شنیده ها حاکی است نام اولیه فیلم «جدایی نادرها از سیمین‌ها» بوده که وزارت ارشاد به دلیل سیاه نمایی بالا در این نام، با آن مخالفت ورزیده است! ضمن اینکه اسم این فیلم «جدایی سیمین از نادر» است.

در این فیلم، محمدرضا شریفی نیا نقش نادر را بازی می کند و سیمین هم میترا حجار است.

*

داریوش مهرجویی

نادر خیلی غیر قابل تحمل شده و دائم با سیمین دعوا می کند. او آدم حسابی بوده و حالا به این روز افتاده. سیمین بارها او را به دکتر برده و حتی برای معالجه نادر را به سوئد هم برده اما هنوز متوجه سبب بی اخلاقی های او نشده است. نادر بالاخره به زبان می آید و اعتراف می کند که نابودی محیط زیست آنقدر اعصابش را داغان کرده که حوصله زندگی کردن را ندارد. او همه مشکلات بشر را از بی توجهی به محیط زیست بویژه بی خانمانی مورچه ها می داند که مجبورند در روز و شب اینقدر راه بروند برای یک لقمه نان!

نادر بعد از کلی فکرکردن به این نتیجه می‌رسد که برای نجات زمین و همچنین نجات مورچه ها، مردها باید از زن هایشان جدا شوند. او درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه می دهد و کمپین نجات زمین را راه اندازی می‌کند. نادر در این فیلم کسی نیست جز حامد بهداد.

*

حسینعلی لیالستانی

نادر و سیمین برای فرار از زندگی شهری در کوهپایه های زاگرس زندگی می کنند، در طبیعتی بکر و سرشار از هوا و مه و باران و رنگین کمان و صدای بلبل و آبشار و… آنها به این نتیجه رسیده اند که برای افزایش عشق و طول عمر باید به جدایی فلسفی بیاندیشند؛ در این نوع جدایی شما هر صبح از هم جدا می شوید و شب عاشقانه گویی برای اولین بار یکدیگر را دیده‌اید به هم می رسید و زندگی از نو. از همین رو آنها دائم در حال تفلسف و گشت و گذار در کوه و جنگل و دشت و دریا می باشند…همین! یک وارسته سالخورده ای هم آنها را در این جدایی معنوی همراهی می کند.

داریوش ارجمند، مهران رجبی و مریم بوبانی در این فیلم بازی درخشانی از خود بر جای گذاشته اند.

 

 

 

محسن حدادی
۶۰۶۰

 


RSS
منبع:خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.