طنین نوای موسیقی سنتی ایرانی در سالن تئاتر سلطنتی دانمارک

به گزارش ایرنا،در این مراسم که با حضور جمع کثیری از دیپلمات های مقیم، مقام های سیاسی و شخصیت های علمی و فرهنگی دانمارک و جمعی از ایرانیان مقیم در سالن تئاتر سلطنتی شهر کپنهاگ دانمارک برگزار شد، گروه هنری عشاق شیخ جام از خراسان، به اجرای موسیقی سنتی و بازیهای آیینی این خطه پرداختند که با استقبال گرم و پرشور حاضران مواجه شد.

در این مراسم، قطعات زیبایی از موسیقی سنتی خراسان، موسیقی عرفانی ایران و همچنین برخی بازیهای آئینی توسط اعضای گروه با پوشش لباس محلی به نمایش گذاشته شد که به شدت مورد توجه و تشویق قرار گرفت.

در افتتاحیه این مراسم، ‘مرتضی دامن پاک جامی’، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک بزرگداشت دو شاعر و اندیشمند بزرگ و بلند آوازه ایران، ‘حکیم ابوالقاسم فردوسی’ و ‘عمر خیام’ را یکی از اهداف برگزاری مراسم عنوان کرد.

دامن پاک افزود: فردوسی و خیام به دلیل تاثیرگذاری عمیق بر فرهنگ و هنر ایرانی و ادبیات فارسی، نامه ای شناخته شده ای در سطح ملی و جهانی محسوب می شوند.

وی نگهداری از مجموعه های نفیس از نسخ خطی شاهنامه فردوسی و رباعیات عمر خیام مربوط به صدها سال قبل در بخش مطالعات شرقی کتابخانه سلطنتی کپنهاگ و کتابخانه های مشابه در اروپا و همچنین ترجمه این آثار به زبانهای مختلف را نشان دهنده علاقه، شناخت و آگاهی اروپاییان از این دو شخصیت بزرگ ایرانی عنوان کرد.

به گفته سفیر ایران در دانمارک،به خاطر همین علاقه و شناخت، پروفسور ‘آرتور کریستینسن’ اولین استاد زبان فارسی دانشگاه کپنهاگ در سال ۱۹۰۳ رساله دکتری خود را در مورد عمر خیام به پایان رسانده و بسیاری از رباعیات او را به دانمارکی ترجمه کرده است.

دامن پاک با اشاره به تاثیر فراوان برگزاری آیین های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی در معرفی فرهنگ و هنر غنی ایران و همچنین تاثیر آن بر تعاملات انسانی و افزایش دوستی و احترام بین مردمان مناطق مختلف جهان، گفت: بدون تردید می توان این ارتباط عمیق را در فرهنگ و تمدن ایرانی بخوبی مشاهده کرد.

وی از ‘هنر و ظرافت’ و همچنین ‘سطح بالای جذابیت و هیجان در زندگی’ به عنوان دو مشخصه بارز فرهنگ ایرانی نام برد و اظهار داشت: فرهنگ ایرانی در تولید هیجان، هنر و شادی، بسیار غنی و مملو از ظرافت هایی است که بسیاری از فرهنگهای دیگر فاقد آن هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک در ادامه سخنان خود ضمن تشریح فرهنگ مناطق مختلف کشورمان، افزود: همانند دیگر ملتها، موسیقی سنتی ایران نیز نمادی از فرهنگ و تمدن غنی ایرانیان و روایتگر آداب و سنن و روش زندگی اقوام مختلف ایرانی است.

دامن پاک ادامه داد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی و شرایط اقلیمی، اقوام ایرانی از ویژگی- های فرهنگی و هنری متنوعی بهره مندند که این موضوع بر شکل ادوات و نوع موسیقی و پوشش های محلی آنان تاثیر زیادی داشته است.

در پایان این مراسم از گروه عشاق جام خراسان تقدیر بعمل آمد و از سوی رییس موسسه صلح جهانی مستقر در دانمارک، نشان مخصوص صلح و دوستی به این گروه اعطاء گردید.

آقای ‘عابد علی’ هنگام اهداء نشان مخصوص به گروه در سخنانی گفت: امروز شاهد گوشه ای از فرهنگ ایران که سرشار از صلح و دوستی است بودیم.

وی افزود: این مراسم و اجرای برنامه های دیدنی، نشان از تعامل ایران و ایرانیان با جهانیان دارد و بدون تردید مردم ایران ملتی صلح جو هستند و همواره در برقراری صلح و ثبات نقش قابل توجهی داشته اند.

گروه هنری عشاق جام در ادامه اجرای برنامه های موسیقی خود در دانمارک، همزمان با عید سعید مبعث،برنامه مولودی خوانی را در مراسم ویژه مرکز امام علی(ع) کپنهاگ به اجراء در آورد و در یکی از میادین اصلی شهر کپنهاگ نیز به اجرای بازیهای آئینی پرداخت که مورد توجه عابرین و گردشگران قرار گرفت.

گروه عشاق جام متشکل از تعدادی از هنرمندان نوازنده دوتار، سرنا، دهل و دف از منطقه تربت جام است که به سرپرستی آقای ‘عبداله عبدی بردی’ از ۱۰ سال قبل در این زمینه فعال بوده و در جشنواره های متعدد ملی و استانی جوایزی را از آن خود کرده است.

اروپام** ۱۷۰۱ **۱۰۸۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۳۹۸۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.