طهماسب صلح‌جو با مستند ˝عزای نیمروز˝ در جشنواره میلادسرخ

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

طهماسب صلح جو منتقد قدیمی سینمای ایران با فیلم مستند ˝عزای نیمروز˝ در بخش مسابقه دومین جشنواره میلادسرخ اردبیل حضور خواهد داشت.

به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، این فیلم مستند دربارهٔ مراسم عاشورا در روستای آورزمان ملایر است که بخشی از آن در سال ۱۳۵۵ و بصورت ۱۶ میلیمتری فیلمبرداری شده و بخش دیگر هم پس از گذشت ۳۶ سال (در سال ) و در همان مکان و موقعیت تصویربرداری شده است.

مستند “عزای نیمروز” حامل تصاویری از طی طریق عزاداران حسینی با نشانه‌ها و نمادهای عاشورایی تا حسینیه تاریخی روستای آورزمان است که در دو مقطع تاریخی روایت شده است؛ ضمن اینکه بچه‌هایی که در بخش اول فیلم حضور دارند، اکنون ۴۰ ساله اند و دربارهٔ تاریخچه این مراسم دینی- آیینی در این منطقه صحبت می‌کنند.

طهماسب صلح جو دربارهٔ برگزاری جشنواره میلادسرخ اردبیل می‌گوید: اگر هدف این جشنواره، پژوهش دربارهٔ جنبه‌های آیینی و فرهنگی واقعه عاشورا باشد، می‌تواند اثرگذاری مثبتی نزد مخاطبان آن و عموم مردم داشته باشد.

وی افزود: با ظهور دوربین دیجیتال شاهد آن هستیم که این مراسم دینی- آیینی همه ساله در نقاط مختلف کشور ضبط و ثبت می‌شود که در قبل، چنین امکانی وجود نداشت؛ لذا برپایی جشنواره‌ای نظیر میلادسرخ و نمایش این فیلم‌های مستند که عمدتاً جهت شناساندن دقیق تر آیین‌های عاشورایی است، می‌تواند سبب یک کار فرهنگی بزرگ شود.

“مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی” سازمان امور سینمایی کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، دومین جشنواره سراسری “میلاد سرخ” را طی روزهای ۵ تا ۷ شهریورماه در شهر اردبیل برگزار خواهند کرد.

پایان پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.