طوفان‌های خشن خورشیدی نزدیک‌تر از تصور ما رخ می‌دهند

تحقیقات جدید اخترشناسان نشان می‌دهد طوفان‌های خورشیدی که آسمان قطب را به شکلی زیبا به رنگ سبز و صورتی درمی‌آورند، دارای یک نیمه تاریک نیز هستند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، طوفان‌های خورشیدی که نمایی دیدنی به نام شفق قطبی در آسمان قطب پدید می‌آورند، این قدرت را دارند که شبکه‌های برق، سیستم‌های ارتباطی و ماهواره‌های ما را خراب کنند. اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که منبع این طوفان‌های خورشیدی از آنچه که قبلاً تصور می‌شد به سیاره ما نزدیکتر است.

زمین توسط یک حباب محافظ معروف به مگنتوسفر محافظت می‌شود و اشعه‌های مضر خورشید را مهار می‌کند، اما هنگامی که خورشید گاهی اوقات رشته‌هایی از پرتوهای پر سرعت را منتشر می‌کند، به شدت میدان مغناطیسی زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با برخورد این باد یا طوفان خورشیدی به مگنتوسفر، دو مجموعه از خطوط میدان مغناطیسی درگیر می‌شوند. این تعامل گرما ایجاد می‌کند و ذرات باردار شامل یون‌ها و الکترون‌ها را که توسط باد خورشیدی وارد شده است، تسریع می‌کند تا به طور موقت میدان مغناطیسی زمین را تضعیف کند و طوفان‌های مغناطیسی قدرتمندی را ایجاد می‌کند که به عنوان شفق‌های قطبی به نظر می‌رسند.

محققان می‌گویند چون این طوفان‌ها نادر هستند و ماهواره‌های کافی برای مشاهده آنها وجود ندارد، دقیقاً مشخص نیست که این اتصال مجدد خطوط میدان مغناطیسی در کجا و چگونه اتفاق افتاده است.

آنها برای فهم این موضوع از مشاهدات ماهواره‌های “THEMIS” ناسا استفاده کردند. این ماهواره‌ها طی طوفان‌های خورشیدی، در بخشی از مگنتوسفر که به سمت زمین است قرار می‌گیرند، نه آن بخشی که رو به خورشید است و توسط طوفان خورشیدی کشیده می‌شوند. محققان دریافتند که این اتصال مجدد مغناطیسی(رویدادی که طوفان‌های مغناطیسی را ایجاد می‌کند) می‌تواند بسیار نزدیک‌تر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد یعنی در فاصله حدود سه تا چهار برابر قطر زمین رخ دهد.

علاوه بر این، یک ماهواره هواشناسی در مدار نزدیک به زمین، الکترون‌های انرژی گرفته را در پی طوفان ردیابی می‌کند و نشان می‌دهد که رویداد اتصال مجدد باعث شده یون‌ها و الکترون‌ها به سرعت بیشتری برسند.

به گفته محققان، این شتاب می‌تواند برای صدها ماهواره در مدار زمین خطرناک باشد و همچنین می‌تواند برای دی‌ان‌ای انسان مضر باشد و به همین دلیل خطری برای فضانوردان به شمار می‌آید.

علاوه بر این، طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به شیوه‌های متفاوتی ساکنان زمین را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال در سال ۱۹۲۱ یک طوفان مغناطیسی ارتباطات تلگراف را مختل کرد و باعث قطع برق و منجر به آتش گرفتن ایستگاه قطار در شهر نیویورک شد.

“واسیلیس آنجلوپولوس” استاد فیزیک فضایی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: ما با مطالعه مگنتوسفر، شانس خود را برای مقابله با یکی از بزرگترین خطرات برای بشریت که طوفان‌های خورشیدی هستند، افزایش می‌دهیم. این یافته‌ها ممکن است به فضانوردان و ساکنان زمین کمک کند تا بهتر برای طوفان‌های خطرناک خورشیدی آماده شوند.

این مطالعه در مجله Nature Physics منتشر شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.