طوفان مریخ را درنوردید ! + تصویر

۰۶م آذر ،

مریخ نوردان خبر از یک طوفان گرد و غبار در مریخ دادند.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛‌ طوفان گرد و غبار هفته قبل توسط مدار گرد اکتشافی مریخ و مریخ نوردان سطحی همراه با تغییرات جوی گزارش شد.

بروس کانتور از مرکز فضایی مالین با استفاده از تصویر ساز رنگی مدار گرد اکتشافی مریخ آغاز طوفان در مریخ را در تاریخ ۱۰ نوامبر به تیم عملیاتی مریخ نورد فرصت (Opportunity) گزارش داد. این طوفان بیشتر از ۱۳۴۷ کیلومتر به مریخ نورد فرصت نزدیک نشد. همچنین مریخ نورد کنجکاوی ناسا (Curiosity) هم تغییرات آب و هوایی را ثبت کرد. این طوفان در نیمکره جنوبی مریخ و همزمان با آغاز فصل بهار مریخ آغاز شده است. همچنین کنجکاوی دمای هوای مریخ را در ارتفاع ۲۵ کیلومتر جو، ۲۵ درجه سانتیگراد ثبت کرد. دلیل آن جذب گرمای خورشید توسط ذرات غبار پراکنده شده در جو مریخ بوده است.

تصویر موزاییکی از سراسر مریخ که توسط تصویرساز رنگی مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا (MRO) در ۱۸ نوامبر ثبت شده است. در نیمکره جنوبی شاهد یک طوفان هستید

مریخ نورد فرصت با وجود آنکه به طوفان نزدیک تر بود نتوانست اطلاعات هواشناسی این طوفان را ثبت کند. اما مریخ نورد کنجکاوی که از طوفان دورتر بود، توانست توسط ابزار هواشناسی حساس خود (REMS) کاهش فشار هوا و افزایش دمای هوا را در طول شب مریخی ثبت کند.

اگر طوفان مریخ شدید تر شود میتواند جلوی نور خورشید را بگیرد و در اینصورت مریخ نورد فرصت علاوه بر عدم ثبت اطلاعات این طوفان بدلیل داشتن پنل های خورشیدی به مشکل برخواهد خورد.

سال مریخ دو بربر سال زمین است. همانند این طوفان در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ ملاحظه شده بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.