طولانی ترین خط لوله انتقال گاز ترش در خلیج فارس آماده شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ساخت خط لوله ٢٩٠ کیلومتری سیری- عسلویه به عنوان طولانی ترین خط لوله انتقال گاز ترش خلیج فارس به پایان رسید و این خط لوله آماده تحویل به کارفرما است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، امیرسعید نجفی قائم مقام مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با اعلام این خبر تصریح کرد: مراحل نهایی راه اندازی این خط لوله ۳۲ اینچی از جمله، تست، خشک کردن انجام شده و فعالیت شرکت ما در بخش ساخت و تست خط لوله پایان یافته است.
 
وی گفت: شرکت فلات قاره به عنوان کارفرما درخواست انجام چند فعالیت اضافه برای نصب فیلترها در سیری با هدف جلوگیری از ورود ناخالصی ها به گاز را داشته و در صورتی که تصمیم آنها برای انجام این فعالیت نهایی شود، در مدت دو هفته این فعالیت نیز انجام خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه  خط لوله سیری – عسلویه با هدف انتقال روزانه ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز اجرا می شود افزود: این خط لوله آماده تحویل به کارفرما است.

شرکت ملی نفت ایران با تکمیل بعضی از بخش های ساحلی این خط لوله، قصد دارد روزانه تا سقف ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گازهای ترش میدان مشترک سلمان را برای شیرین سازی به مجتمع پالایشگاه های گازی پارس جنوبی ارسال کند.
 
قرارداد پروژه انتقال گاز از جزیره سیری به عسلویه  و احداث خط لوله اتصال به تأسیسات موجود درعسلویه و سیری بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در باره ضرورت اتصال شبکه خطوط لوله دریا به خشکی برای انتقال گاز میدان نفتی سلمان شهریور ماه ۸۷ امضا شد. احداث ۱۵ کیلومتر خط لوله خشکی به قطر ۳۲ اینچ در عسلویه و جزیره سیری نیز از جمله فعالیت های این پروژه است.
 
طرح توسعه میدان سلمان با هدف افزایش تولید نفت خام به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز و تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶ هزار بشکه میعانات گازی در روز، از مخزن گاز دالان در دست اجرا است. همزمان با راه اندازی سکوی جی ال پی در میدان سلمان مرداد امسال تولید نفت از این میدان مشترک روزانه ١٠ هزار بشکه افزایش یافت که با افزایش تولید میدان مشترک سلمان در پی راه‌اندازی سکوی جی ال پی و کمپرسور تزریق گاز، تولید نفت منطقه لاوان ٢۵ مرداد امسال به بالاترین میزان خود در یک سال قبل رسید.
 
میدان سلمان، در ١۴۴ کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است، این میدان دارای یکی از بزرگترین تاسیسات نفتی در خلیج فارس و با میدان ابوالبوخوش ( ابوظبی) مشترک است، به همین سبب بهره برداری و تولید از این میدان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است. این میدان در سال ١٣۴۴ خورشیدی با ذخیره بیش از ۴ میلیارد بشکه نفت و ۵ میلیارد و ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در خلیج فارس کشف و شناسایی و تولید نفت از این میدان های مشترک در ١٣۴٨ آغاز شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.