طیور در کشتارگاههای کشور با دست ذبح می شوند

حجت الاسلام ‘محمدباقر لیاقتی’ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کرمان با بیان اینکه ذبح طیور با دستگاه انجام نمی شود افزود: همه طیور در کشتارگاههای کشور با دست و توسط ذابحین آشنا به اصول شرعی ذبح می شوند.

وی با اشاره به ذهنیت موجود در جامعه مبنی بر ذبح طیور با دستگاه و بدون بردن نام خدا، اظهار داشت: این در حالی است که برای کشتار طیور ذابح ‘بسم الله الرحمن الرحیم’ را بر زبان می آورد.

او کار ناظران را نظارت بر کشتار شرعی از جمله بریدن چهار رگ، ذکر نام خدا و رعایت قبله دانست و گفت: طهارات گوشت و جمع آوری اجزای حرام از دام حلال گوشت نیز از جمله این وظایف است.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی افزود: اجزای حرام دام زیر نظر ناظر جمع آوری و محو و نابود می شود.

حجت الاسلام لیاقتی با اشاره به اینکه اجزای حرام از کشتارگاهها بیرون نمی آیند گفت: اجزای حرامی که برخی اوقات در بازار دیده می شود از طریق کشتارهای خانگی و غیررسمی به بازار راه پیدا می کنند.

وی ادامه داد: برخی از استانها دامهای خود را به کشتارگاهها تحویل نمی دهند و به صورت کاملا سنتی کشتار می کنند.

او گفت: سالانه یک میلیون تن گوشت در کشور مصرف می شود که ۲۰۰ هزار تن آن گوشت وارداتی است.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی ادامه داد: ۲۰۰ هزار تن گوشت مصرفی کشور از طریق عشایر و ۶۰۰ هزار تن از طریق دامداریهای صنعتی تامین می شود.

وی میزان گوشت مصرفی وارداتی پارسال را در کشور ۱۰۰ هزار تن اعلام و بیان کرد: به منظور تضمین سلامت گوشت وارداتی ناظران شرعی به همراه ناظران بهداشتی به کشورهایی که گوشت از آنها به ایران وارد می شود اعزام می شوند.

او تاکید کرد: ناظران شرعی قبل از اعزام به خارج کشور یک دوره آموزشی سه روزه را به صورت نظری و عملی فرامی گیرند.

حجت الاسلام لیاقتی افزود: طی پارسال بیش از ۱۰۰ ناظر شرعی به کشورهای خارجی اعزام شده اند.

وی رعایت ذبح شرعی را از دغدغه های نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی عنوان و خطاب به مردم تاکید کرد: گوشتهای داخلی و خارجی وارد شده به کشور را با خیال آسوده مصرف کنید زیرا ناظران بر ذبح شرعی آنها نظارت دارند.

او ادامه داد: ناظران شرعی همچنین بر فراوری سوسیس، کالباس و واردات فیله ماهی نظارت دارند.ک/۲

۷۴۳۳/۲۶۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۷۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.