ظرفیت تولید بنزین در ایران چقدر است؟

در حال حاضر با راه اندازی و بهره برداری از واحدهای ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی ظرفیت تولید بنزین از ۵۶ میلیون لیتر به ۱۱۵ میلیون لیتر و گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در این راستا ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ به ۷۹ میلیون لیتر و گازوئیل با همین استاندارد به ۵۴ میلیون لیتر در روز رسیده که با بهره برداری از طرح تصفیه هیدروژنی نفت گاز در پالایشگاه اصفهان ۲۰ میلیون لیتر دیگر به آن اضافه خواهد شد، همچنین میزان تولید بنزین با استانداردهای زیست محیطی یورو ۴ از سوی این شرکت، روزانه ۹۱ میلیون لیتر است.

این در شرایطی است که ظرفیت پالایش کشور با استناد به عملکرد ۹ پالایشگاه نفتی و یک پالایشگاه میعانات گازی از جایگاه تثبیت شده ای برخوردار شده است. با نگاهی به آمار می توان دریافت که اجرای طرح‌های افزایش تولید از سال تا کنون در پالایشگاه های کشور ظرفیت پالایش را از ۱.۷ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش داده که این عدد بیانگر رشد ۴۳ درصدی ظرفیت پالایشی ایران است.

رصد، پایش و نظارت بر میزان و چگونگی استفاده از انرژی در پالایشگاه های دهگانه کشور امری ضروری به نظر میرسد که برای محقق ساختن آن، مجموعه اقدامات زنجیرواری صورت گرفته که در نهایت منجر به افزایش بهره وری، کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش های مختلف این صنعت شده است.

ازجمله اقداماتی که برای اولین بار در سطح کشور اتفاق افتاده، اندازه گیری و سنجش روزانه معیارهای مصرف انرژی در پالایشگاه ها بوده به گونه ای که در حال حاضر هشت پالایشگاه موفق به استقرار سیستم مدیریت انرژی بر مبنای ایزو ۵۰۰۰۱ از شرکت های معتبر شده اند و برای دو پالایشگاه دیگر نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

ارسال خوراک به مجتمع های پتروشیمی

براساس این گزارش پالایشگاه ها با افزایش ارسال محموله های خوراک اعم از پروپیلن، نفتا، بوتان، اتان و … به مجتمع های پتروشیمی اقدامات لازم را در این زمینه اجرایی کرده اند. در حال حاضر روزانه ۷۰۰۰ مترمکعب خوراک مایع از پالایشگاه ها به مقصد واحد های پتروشیمی ارسال می شود.

درآمدزایی ارزی با عرضه فرآورده ها در بورس انرژی

رونق بازار فروش فرآورده ها نیز یکی دیگر از اولویت هایی بوده است که برای محقق ساختن آن شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی همکاری قابل توجهی با بورس انرژی انجام داد؛ به گونه ای که با ایجاد یک تعامل دوسویه با این شرکت عرضه فرآورده ها بیش از پیش در بورس انرژی رونق گرفت.

تثبیت جایگاه سهم سی ان جی در سبد سوخت به عنوان سوخت ملی

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسعه سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروهاست که به نوعی هم به اهداف زیست محیطی کمک کرده و هم از نظر اقتصادی دستاوردهایی را در سطح کلان برای کشور رقم زده است.

با تصویب شورای اقتصاد طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به دوگانه سوز» به صورت رایگان در دستور کار قرار گرفت.

احداث خطوط لوله نفت و فرآورده های نفتی در کشور

انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی از میادین به پالایشگاه ها و از پالایشگاه ها به مقاصد مختلف در ۱۲ منطقه عملیاتی ازطریق بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله ۴ اینچ تا ۳۲ اینچ، در اقصی نقاط کشور انجام می شود؛ این درحالی است که ۱۱۰ مرکز انتقال، ۵۶ تاسیسات و ۹ ایستگاه فشارشکن در جای جایِ این مناطق تعبیه شده اند. با بهره برداری از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله در دو سال اخیر این روند در کشور تسهیل و منجر به افزایش ضریب ایمنی و سهولت انتقال، ‌ کاهش حوادث و هزینه های صورت گرفته در این بخش شده است.

خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده های نفتی نائین- کاشان-ری به طول ۴۳۰ کیلومتر و تأسیسات مربوط، خط لوله ۱۶ اینچی شازند-ری به طول ۲۶۴ کیلومتر، خط لوله ۱۴ اینچی تبریز-خوی-ارومیه به طول ۱۶۹ کیلومتر و خط لوله ۲۶ اینچی آبادان-اهواز به طول ۱۳۵ کیلومتر با آمدن به روی مدار بهره برداری طول خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده ها را به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر رسانیده است.

ذخیره سازی فرآورده های اصلی با ظرفیت بیش از ۱۳ میلیارد لیتر

توزیع روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی اصلی در سراسر کشور یکی از وظایف شرکت ملی پالایش و پخش محسوب می شود. هم اکنون در این مجموعه ذخیره سازی فرآورده های اصلی با ظرفیت بیش از ۱۳ میلیارد لیتر انجام می شود.

در حال حاضر تاسیساتی بالغ بر ۳۹۹۰ جایگاه عرضه بنزین، ۲۴۹۳ جایگاه عرضه ی سی ان جی، ۵۰ مرکز سوختگیری هواپیمایی در کشور استقرار دارند. تعداد جایگاه های عرضه کننده نفت گاز یورو ۴ از ۱۶۶ باب در سال ۱۳۹۷ به ۵۰۰ باب در سطح کشور افزایش یافته است.

همچنین بنزین یورو ۴ دراقصی نقاط کشور توزیع می شود؛ این درحالی است که از هشت کلانشهر در سال ۱۳۹۷ هم اکنون حدود بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش بنزین با استانداردهای زیست محیطی یورو ۴ قرار دارند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.