ظرفیت جابجایی مسافر ناوگان ریلی بالغ بر ۶۵ درصد افزایش یافت

۰۷اردیبهشت،

عبدالعلی صاحب محمدی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۸۴ حدود ۱۷ میلیون مسافر توسط قطار در کشور جابجا می شد که اکنون به ۲۸ میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در این دولت، هدف گذاری بر مبنای ساخت یکهزار کیلومتر خط آهن در سال بود، افزود: این درحالی است که پس از پیروزی انقلاب تا ابتدای دولت نهم به طور متوسط سالانه ۱۶۰ کیلومتر خط آهن در کشور ساخته می شد.

مدیرعامل راه آهن کشور اظهار داشت: با هدف گذاری انجام شده این میزان در سال قبل به ۳۵۰ کیلومتر رسیده و امیدواریم امسال به ۵۰۰ کیلومتر و سال های آینده به یکهزار کیلومتر برسد.

وی گفت: در زمان حاضر بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن در کشور در دست ساخت است.

صاحب محمدی ادامه داد: در طول فعالیت دولت های نهم و دهم در بحث ناوگان باری و مسافری نیز کارهای خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت کارخانجات داخلی برای ساخت و ورود واگن ها نو و بازسازی واگن های موجود به سیستم حمل و نقل ریلی انجام شده است.

وی اضافه کرد: توجه به بحث توسعه فناوری و افزایش ظرفیت هم در قالب اجرای طرح های ATC (کنترل اتوماتیک قطار) و CTC (مرکز کنترل ترافیک) و نیز تراک بندی خطوط (افزایش ظرفیت) هم در سطح قابل توجهی در طول مسیرهای ریلی کشور اجرا شده و یا در حال اجراست.

صاحب محمدی افزود: در این میان از حداکثر توان در جهت بومی سازی فناوری و دانش این حوزه استفاده شده و امروز هفت کارخانه ساخت لوکوموتیو و واگن در کشور وجود دارد که از این تعداد سه کارخانه در دولت های نهم و دهم ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این کارخانه از واحدهای مهم کشور است که یکی از آنها در ساخت ˈریل باسˈ و دیگری در ساخت لوکوموتیو فعالیت دارد.

مدیرعامل راه آهن کشور اظهار داشت: در سال ۸۴ حدود ۵۰۰ قطعه در بخش ریلی در کشور ساخته می شد اما اکنون بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ قطعه مورد نیاز بخش ریلی در داخل تولید می گردد.

وی، این تلاشها را ناشی از توجه دولت های نهم و دهم به بخش ریلی خواند و گفت: هم اینک حدود ۱۵ پروژه بخش ریلی کشور در قالب شش طرح مهر ماندگار تعریف شده که تا پایان دولت دهم تمامی پروژه های مهر ماندگار در تعهد راه آهن به انجام می رسد.

صاحب محمدی افزود: بخش قابل توجهی از آنها به انجام رسیده و مابقی هم ظرف چند ماه آینده تا پایان دولت تکمیل و بهره برداری می گردد.

وی از جمله این طرحها را ATC (مسیر مشهد – تهران) و نیز تراک بندی (افزایش ظرفیت) خط کمربندی قم، شوشتر، پل تله زنگ و ارتقا، بازسازی و بهسازی ناوگان باری و مسافری اعلام کرد که بخش از آنها محقق شده و تعداد باقیمانده رو به اتمام است.

وی در زمینه پروژه برقی کردن مسیر ریلی مشهد تهران گفت: طراحی این پروژه که از سال قبل اجرایی و قرارداد آن با بخش خصوصی بسته شده، تقریباً رو به اتمام است.

صاحب محمدی افزود: بخشی مهمی از کار مربوط به طراحی های ارتقای وضع خط موجود، شبکه بالاسری و بعضی اطلاعات مربوط به ناوگان انجام و عملیات اجرایی آن هم آغاز شده است.

وی گفت: پروژه ATC ˈسامانه کنترل سرعت قطارهای مسیر مشهد – تهران ˈ اجرا شده و در حال آزمایش و آماده بهره برداری است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی افزود: با بهره برداری از این طرح ظرفیت جابجایی مسافر در محور مشهد – تهران به دو برابر افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: پروژه قطار پرسرعت اصفهان – قم – تهران – مشهد هم از پروژه های مهم ریلی کشور است که تحول عظیمی را در جابجایی مسافر در کشور ایجاد می کند.

صاحب محمدی افزود: هم اینک در حال پیگیری برای انتقال دانش فنی مورد نیاز از خارج کشور هستیم تا در آینده نزدیک کار آن را سامان دهیم.

۲۷۱۳**۶۵۹**۱۵۰۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.