ظرفیت پذیرش آزمون کاردانی به کارشناسی اعلام شد

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت پذیرش آزمون کاردانی به کارشناسی را بیش از ۲۲۶ هزار داوطلب عنوان کرد و گفت: تاکنون ۸ هزار و ۲۰۳ داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کردند.

فاطمه زرین آمیزی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ثبت نام و انتخاب رشته در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۹ از روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۹ آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹ ادامه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در این دوره پذیرش دانشجو در ۱۶ رشته با آزمون و در ۴۷ رشته صرفاً با سوابق تحصیلی و بدون آزمون صورت می‌گیرد.

زرین‌آمیزی با اشاره به ظرفیت پذیرش در آزمون کاردانی به کارشناسی گفت: این ظرفیت تعداد ۲۲۶هزار و ۳۵۶ نفر در ۵۲۷۴ رشته محل  است و تا کنون تعداد ۸ هزار و ۲۰۳ داوطلب در این آزمون شرکت کردند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در هر یک از رشته‌های امتحانی گروه آموزشی غیرپزشکی، چنانچه رشته تحصیلی کاردانی و یا مدرک کاردانی داوطلب با رشته امتحانی مورد انتخاب وی مرتبط نباشد، داوطلب پذیرفته شده، ملزم به گذراندن دروس پیش‌نیاز یا جبرانی به تشخیص گروه آموزشی مربوط خواهد بود و شهریه واحدهای درسی پیش‌نیاز یا جبرانی از دانشجو اخذ می‌شود.

وی تاکید کرد: پذیرفته‌شدگان نباید برای شروع و ادامه تحصیل از لحاظ قوانین شرعی و کشوری منعی داشته باشند. هیچ دانشجویی مجاز نیست به طور همزمان در دو رشته یا در دو مقطع تحصیل کند.

به گفته زرین‌آمیزی، استفاده از آموزش رایگان مستلزم سپردن تعهد خدمت خواهد بود. کدرشته‌های تحصیلی نیمسال اول و نیمسال دوم را داوطلبانی می‌توانند انتخاب کنند که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل شوند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: دانشجویانی که از تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ به بعد و حداکثر تا ۳۰ بهمن ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند (یعنی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل نمی‌شوند) در صورت اعلام ظرفیت توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، منحصراً مجاز به انتخاب کد رشته‌های تحصیلی نیمسال دوم هستند. به عبارت دیگر دانشجویانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل نمی‌شوند، حق انتخاب رشته‌های تحصیلی نیمسال اول را ندارند.

وی ادامه داد: تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تمام وقت است، لذا کارمندان دولت در صورتی می‌توانند به تحصیل بپردازند که موافقتنامه رسمی و بدون قید و شرط وزارتخانه یا سازمان متبوع خود را مبنی بر شرکت در همه کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارآموزی‌ها و فعالیت‌های دیگر دوران تحصیل به همراه مدارک ثبت نام به مؤسسه آموزش عالی محل قبولی عرضه کنند.

وی افزود: ساعات تشکیل کلاس‌های دوره نوبت دوم (شبانه) با نظر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تعیین و اعلام می‌شود. انتقال دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) به دوره روزانه ممنوع است.

زرین‌آمیزی گفت: متقاضیان رشته‌های تحصیلی گروه آموزشی پزشکی، لازم است با توجه به رشته فارغ‌التحصیلی و یا نوع مدرک کاردانی (فوق دیپلم) خود منحصراً در یکی از رشته‌های امتحانی گروه آموزشی پزشکی، ثبت نام و شرکت کنند.

به گفته وی،  پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی کارشناسی ناپیوسته «مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، مهندسی بهداشت محیط، ساخت پروتزهای دندانی و مدارک پزشکی»، بدون آزمون و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کل دوره کاردانی) صورت می‌گیرد.

زرین‌آمیزی گفت: دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه) تابع مقررات آموزشی دانشجویان دوره‌های روزانه خواهند بود، مگر در مواردی که در آیین‌نامه طرح ایجاد دوره‌های نوبت دوم (شبانه) مستثنی شده است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: برنامه‌های آموزشی دوره‌های نوبت دوم (شبانه) عیناً همان برنامه‌های آموزشی دوره‌های روزانه است. تعیین سقف واحدهای درسی دوره‌های نوبت دوم (شبانه) برای هر نیمسال تحصیلی با توجه به سایر ضوابط و مقررات در اختیار شورای آموزشی دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی ذیربط خواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.