ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری نسبت به آمار جمعیت پایین است

۲۱اردیبهشت،

25-84.jpg

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اعضای هیات علمی لازم برای تربیت دانشجوی پرستاری نداریم، گفت: یکی از علل کمبود پرستار در کشورمان این است که ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری نسبت به آمار جمعیت پایین است.

دکتر محمدعلی چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای ۱۰ درصد جمعیت باید هفت میلیون پرستار داشته باشیم.

وی افزود: از آنجایی که تعریف سلامت عبارت است از تعادل در ابعاد زیستی و روانی، اجتماعی و معنوی، برای اینکه بتوانیم ارتقای نظام سلامت را از نظر پیشگیری، درمان و توانبخشی را محقق کنیم، بنابراین باید پرستار به اندازه کافی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشکده‌های پرستاری کشورمان سالانه ۷۰۰۰ پرستار تربیت می‌کنند، تصریح کرد: هم اکنون در بخش دولتی ۱۲۰ هزار پرستار و در بخش خصوصی نیز ۷۰ هزار پرستار فعالیت می‌کنند.

چراغی با بیان اینکه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ عضو هیات علمی در ۱۵۰ دانشکده پرستاری مشغول تدریس می باشند، اظهارکرد: به ازای هر ۱۴ پرستار باید یک عضو هیات علمی داشته باشیم که با آمار موجود به ۷۰۰۰ عضو هیات علمی برای تربیت پرستاران نیاز داریم.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: یکی دیگراز علل کمبود پرستار در کشورمان این است که فرایندهای انگیزشی در پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی برای این شغل وجود ندارد، چرا که تمام مشکلات سیستم درمان به گردن پرستاران بوده و دریافتی آنها کم است، همچنین استرس شغلی و مسایل دیگر را نیز باید مدنظر داشت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.