ظروف مناسب مایکروویو

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

در زمان‌های قدیم برای پخت و پز از چراغ‌های مخصوصی استفاده می‌شد؛ چراغ‌هایی به نام والور یا سه فتیله‌ای که حتما آنها را دید‌ه‌اید یا حداقل از زبان مادربزرگ‌ها درباره آنها شنیده‌اید؛ مادربزرگ‌هایی که فقط با کمک این چراغ‌ها، غذاهایی لذیذ و خوشمزه برای همه اعضای خانواده‌ آماده می‌کردند.

اما چند سال پس از آن، اجاق گازهایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، جای آن چراغ‌های قدیمی را گرفت و در آشپزخانه‌‌ها همراه خانم‌های خانه شد تا در پخت غذا به آنها کمک کند. در حال حاضر هم چند سال است که دستگاه‌های برقی جدیدی به آشپزخانه‌ها راه پیدا کرده و کار پخت غذا را بسیار ساده‌تر از قبل انجام می‌دهد؛ البته این دستگاه‌ها یا همان مایکروویوهای معروف هنوز نتوانسته جای اجاق گازهای معمولی را بگیرد ولی طرفداران زیادی دارد که ترجیح می‌دهند برای گرم کردن غذا، پخت کیک وشیرینی یا حتی غذا از آن استفاده کنند.
اگر مایکروویو دارید، خوب است بدانید

اگر شما هم برای گرم کردن یا پخت غذا یا کیک و شیرینی از مایکروویو استفاده می‌کنید، حتما باید نکاتی را درباره این دستگاه بدانید تا بدون کوچک‌ترین مشکلی بتوانید غذاهایی خوب و سالم برای اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته که حتما شما هم از آن اطلاع دارید، این است که از هر ظرفی نمی‌توان در مایکروویو استفاده کرد؛ به این معنی که اگر مایکروویو دارید، حتما باید ظروف مخصوص آن را نیز تهیه کنید تا سالم‌ترین و بهترین غذا را در آنها بپزید.

البته متاسفانه بعضی خانم‌ها، بی‌توجه به این مسائل از هر ظرفی استفاده می‌کنند، در حالی که باید بدانید اگر از ظرف‌هایی مانند انواع ظروف فلزی در مایکروویو استفاده کنید، بسیار خطرناک است و می‌تواند دردسرساز شود.

البته با توجه به این‌که این روزها مردم بیشتر از قبل از مایکروویو کمک می‌گیرند، ظرف‌های متنوع و مختلفی نیز مخصوص آن ساخته و روانه بازار شده است؛ ظرف‌هایی در شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف.
در ضمن، فراموش نکنید ظرف‌های پلاستیکی معمولی به هیچ وجه نباید داخل مایکروویو قرار گیرد و اگر می‌خواهید از این نوع ظروف استفاده کنید، حتما مواردی را انتخاب کنید که مخصوص مایکروویو باشد

علاوه بر این، باید به یاد داشته باشید ظروف گرد یا بیضی برای استفاده در مایکروویو بهتر است چون حرارت یکنواخت باعث می‌شود کناره‌های غذا نسوزد. ظروف گود هم برای گرم کردن غذا در مایکروفر مناسب‌تر از بقیه ظرف‌ها هستند.

علاوه بر انتخاب بهترین ظرف، دقت داشته باشید هنگام پخت غذا یا گرم کردن آن و در کل زمانی که دستگاه در حال کار است، در آن باید به خوبی بسته شود. اگر به دلیل جرم و آلودگی یا خراب بودن در مایکروویو محکم بسته نشود، امواج آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامت افراد شود.

همچنین باید مایکروویو را همیشه تمیز و به دور از جرم و چربی نگاه دارید؛ برای این‌که کار نظافت براحتی انجام شود، می‌توانید یک کاسه آب داخل دستگاه گذاشته و آب یک عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را روشن کنید و بعد از گذشت این مدت، با یک دستمال تمیز داخل مایکرویو را تمیز نمایید.
ظروف مناسب مایکروویو

در صورتی که مایکروویو شما دچار آتش سوزی شد، اول در دستگاه را محکم ببندید و آن را از برق بکشید، سپس بلافاصله با ‌آتش‌نشانی تماس بگیرید. فراموش نکنید خودتان هیچ‌وقت نباید برای خاموش کردن آتش اقدام کنید.
کدام ظرف‌ بهتر است؟

ظروف پیرکس برای استفاده در مایکروویو مناسب هستند. البته با این‌که بیشتر ظروف شیشه‌ای را می‌توانید درون مایکروویو قرار دهید، ولی خوب است دقت داشته باشید که بعد از استفاده، ظرف شیشه‌ای یا پیرکس خیلی داغ نشده ‌باشد. در واقع اگر بخواهید بهترین ظرف را انتخاب کنید، باید آن را زمانی که خالی است، به مدت یک دقیقه درون مایکرویو بگذارید؛ اگر بعد از این مدت، ظرف سرد بود برای پخت و پز مناسب است ولی اگر کمی داغ شده‌بود بهتر است فقط برای گرم کردن غذا از آن استفاده کنید.

فقط ظروف پلاستیکی مخصوص

این روزها انواع مختلف ظروف پلاستیکی در بازار یافت می‌شود و افراد زیادی هم از آنها استفاده می‌کنند. این ظرف‌ها درهای محکمی دارد و می‌توان از آنها در یخچال و فریرز استفاده کرد، همچنین برای گرم کردن غذا نیز می‌توانید ظروف پلاستیکی مخصوص را داخل مایکروویو بگذارید.

علاوه بر این، ظروف یکبار مصرفی هم در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها در مایکروویو استفاده کنید، ولی قبل از استفاده حتما باید اطلاعات کافی در مورد مناسب بودن آنها کسب کنید.

برای حفظ کیفیت غذا پس از گرم کردن، حتما غذا را داخل ظرفی دردار گرم کرده یا از روکش پلاستیکی مخصوص استفاده کنید. ولی باید دقت داشته باشید که روکش پلاستیکی با غذا تماس نداشته باشد و علاوه بر این، هنگام گرم کردن غذا در ظرف را نیز محکم نکنید.

منبع : جام جم

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر سه شنبه ۲۰ تیر   مشاهده : ۱۷۶   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.