ظریف:غنی‌سازی ادامه خواهد یافت/حضور وزیران خارجه نشانه جدیت مذاکرات است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: غنی‌سازی (در ایران) ادامه خواهد یافت و متوقف نمی شود و در هر توافقی غنی‌سازی باید وجود داشته باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز شنبه در گفت‌وگویی ضمن تسلیت به مردم پاکستان به خاطر شهادت تعدادی از عزاداران حضرت اباعبدلله (ع) بر جلوگیری و مقابله با فرقه‌گرایی و اختلافاتی که از افراطی‌گری و تکفیری ناشی می گردد، تاکید کرد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: ما چهار روز است که به دنبال مذاکرات دور قبل مشغول بحث درمورد جزییات یک توافق در چارچوب سه مرحله اهداف مشترک، اقدامات اولیه و تصویر نهایی هستیم.

ظریف ادامه داد: مذاکرات الان رسیده به چند موضوعی که دیدگاه‌های منتفاوت دربارهٔ اش وجود دارد و یک مقدار سخت‌تر بوده است. ما به مراحل نگارش رسیدیم اما کار بسیار دشواری است چرا که بر منافع و حقوق ایران تاکید داریم و نمی‌خواهیم کاری کنیم که به این حقوق خدشه وارد شود. بنابراین نیاز به دقت فراوان دارد و کلمات و عبارات مفاهیم معانی خود را دارند و تلاش داریم بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود. امیدواریم به یاری مردم و خداوند متعال به نتیجه برسیم اما حتما هیات مذاکره کننده ایران دربارهٔ هر گونه اقدام که به حقوق مردم ایران لطمه بزند یا هر گونه بسیاره‌خواهی مقاومت خواهد کرد و امیدواریم بقیه هم متوجه شده باشند که با نمایندگان ملت بزرگ ایران فقط می توانند از مسیر احترام متقابل به نتیجه برسند چرا که روش های دیگر دربارهٔ مردم ایران پاسخ نخواهد داد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: هیچ توافقی وجود ندارد تا برروی همه چیز توافق شود. اما اجازه دهید مذاکرات را در اتاق مذاکره پیش ببریم و وارد جزییات نشویم.

وی تاکید کرد: در همه نتایج این مذاکرات غنی سازی ادامه خواهد یافت و متوقف نمی شود و در هر توافقی غنی سازی باید وجود داشته باشد.

ظریف در گفت وگو با یک شبکه رادیویی گفت: فکر می کنم هنوز زود است دربارهٔ مذاکرات نتیجه گیری کنیم دو هفته پیش هم وزیران خارجه به ژنو امدند اما با توجه به اختلاف نظر میان آن ها امکان رسیدن به تفاهم به وجود نیامد. این که آنها به ژنو آمدند نشان دهنده جدیت مذاکرات است و امیدواریم نشان دهنده اراده سیاسی برای رسیدن به توافق باشد .

———————————————-

وزیر امورخارجه سوئد: حضور وزیران خارجه ۱+۵ در ژنو دلگرم‌کننده است
وزیر امورخارجه سوئد تاکید کرد که هرگونه توافق هسته‌یی با ایران، یک توافق خوب است.

 کارل بیلت، وزیر امورخارجه سوئد روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت که توافق با ایران یک توافق موقت خواهد بود، اما «دور باطلی که به سمت جنگ می رود را می شکند، و یک فرایند تازه سیاسی را آغاز می‌کند.»

به گزارش صدای آمریکا، بیلت همچنین گفت که پیوستن وزیران امورخارجه قدرت‌های جهانی به مذاکرات ژنو را یک «نشانه دلگرم‌کننده» در نظر می‌گیرد.

وزیر امورخارجه سوئد گفت که شرکت در مذاکرات تنها برای برهم زدن آن «نابخردانه» است.

———————————————-
ریابکوف: ۱+۵ و ایران به رسیدن به پیشرفت در مذاکرات ژنو نزدیک می باشند
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که گروه ۱+۵ و ایران به حصول توافق در مذاکرات ژنو نزدیک می باشند، اما اطمینانی نسبت به امکان رسیدن به چنین پیشرفتی وجود ندارد.

 به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما به حصول پیشرفت در این مذاکرات که چند سال است تیم‌های مذاکره‌کننده گوناگون از طرف ایران برای احیای اعتماد به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی این کشور آن را دنبال کرده‌اند، واقعا نزدیک هستیم، اما متاسفانه نمی‌توانم با اطمینان بگویم که امکان رسیدن به چنین پیشرفتی وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که تعداد اندکی مسائل مورد اختلاف بین ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد که رآکتور آب سنگین اراک یکی از مهم‌ترین آنها است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.