ظریف: برایمان مهم نیست چه کسی رییس‌جمهور آمریکا می‌شود/ به سلاح اروپایی‌ها نیاز نداریم

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید آمریکا می‌داند ادعایش در بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باطل است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،  محمد جواد ظریف با اشاره به تلاش‌های ناکام آمریکا برای برگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران گفت:  آمریکایی‌ها خودشان  هم می‌دانند که ادعای آنها در این زمینه باطل است و در همین چارچوب تلاش دارند از روش قلدری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند و در همین چارچوب گفته اند  هر کس که به  ایران سلاح بفروشند آنها را تحریم می‌کنیم.

وزیر امورخارجه  افزود: این ادعای آمریکا نیز بیانگر این است که خود آنها نیز باور ندارند که می توانند  تحریم‌ها  را بازگردانند.

این دیپلمات ارشد ایران با اشاره به برخی ادعاهای پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد  برجام  و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت  علیه ایران گفت : این اظهارات نشان می‌دهد که او برجام  را نخوانده و فقط مصاحبه ها را خوانده است و گویی منتظر فیلم برجام است تا آن  را ببینند و بفهمد برجام چه چیزی است.

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه دو سیما با اشاره به تهدیدات آمریکا برای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ اظهار کرد: به نظرم اظهارات آمریکایی‌ها در این زمینه بیشتر  یک نوع ژست سیاسی است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ادعای این قطعنامه اقدام به بازرسی کشتی‌های ایرانی انجام دهند، از نظر ما راهزنی دریایی است و با این اقدام برخورد می‌شود و آمریکا مسئول عواقب این موضوع است.

ظریف همچنین با تاکید مجدد بر اینکه این گونه اقدامات آمریکا اگر از سوی آنها انجام شود راهزنی دریایی است چون از نظر جامعه بین المللی قطعنامه ۱۹۲۹ وجود ندارد، گفت:  البته آمریکایی‌ها مثل یک آدم قداره بند  عمل می‌کنند که سرکوچه می‌ایستند  می‌گوید هر کسی برای عبور باید ۱۰ تومان به ما بدهد.

ظریف تاکید کرد:  آمریکایی‌ها قبلا  هم این کار در مورد  کشتی‌هایی که ایرانی نبودند ولی میعانات  ایران را حمل می‌کردند انجام دادند، البته  مسئولان  آن کشتی‌ها از آمریکایی‌ها شکایت کردند و همان طور که گفتم اگر آمریکایی‌های بخواهند این اقدام را انجام دهند حتماً با واکنش ایران روبرو می شوند  و ایران قبلا نیز برابر اقدامات خلاف واقع آمریکا واکنش نشان داده است.

ظریف در ادامه مصاحبه خود با تاکید بر اینکه مردم مهمترین عامل قدرت ما هستند، به شرایط اقتصادی مردم در پی  فشارها و تحریم‌های آمریکا اشاره کرد  و گفت : مردم ما امروز واقعاً در فشار و مضیقه هستند. من به عنوان یک خدمتگزار شرمنده مردم هستند. این مردم فشارها را تحمل کرده‌اند  و تحمل این فشار ها از سوی مردم باعث شد که آمریکا در شورای امنیت شکست بخورد. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند بر  اساس فشارها مردم ایران را به زانو در بیاورند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود در گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد ادعاهای رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا یک هفته‌ای با ایران به توافق می‌رسد، گفت: این اظهارات بیشتر مصرف داخلی دارد.

وی افزود: اگر آقای ترامپ توبه کند، خسارت‌های وارده به اقتصاد ایران را پرداخت کند و تعهد بر اجرای تعهدات خود بدهد، اگر این اقدامات را انجام داد یک هفته‌ای که هیچ ۲۴ ساعت هم می‌تواند به روند مذاکره با ایران برگردد ولی نمی‌تواند.

وی با بیان اینکه این مسائل به او ربط دارد و ما نباید کاری بکنیم، گفت: این آمریکایی‌ها بودند که از میز کنار رفتند و بازگشت آنها به راحتی نیست. آنها با اقدامات خود صدها میلیارد دلار به مردم ایران و اقتصاد کشور خسارت وارد کردند و باعث کشتن مردم ایران شدند. آنها سردار بزرگ ما را ترور کردند. اگر می‌توانند این اقدامات را جبران کنند بیایند. یک هفته‌ای که هیچ ۲۴ ساعته هم می‌تواند به روند مذاکره با ایران برگردد ولی آنها چنین توانی را ندارند.

ظریف با تاکید بر اینکه اینگونه اظهارات مصرف داخلی دارد به اقدام آمریکا برای عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: اینها قبلا برای ۲۵ سال با یکدیگر همکاری امنیتی داشتند و با این رژیم درگیری نداشتند که اکنون بخواهند صلح کنند. آنها فکر می‌کردند که رژیم صهیونیستی می‌تواند از آنها حمایت کند ولی به این موضوع توجه نکردند که اگر صهیونیست‌ها توان داشتند در ابتدا می‌توانستند از خودشان در برابر حماس و گروه‌های مقاومت حمایت کنند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره نگاه ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: برخلاف اینکه ترامپ می‌گوید ایران به دنبال این است که کسی غیر از او رئیس‌جمهور شود واقعیت این است که برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی انتخاب شود و اظهاراتی که ترامپ در این زمینه مطرح می‌کند مصرف داخلی دارد. برای ما مهم نیست که چه کسی رئیس‌جمهور آتی آمریکا خواهد شد. ما کشور مستقلی هستیم و در امور داخلی آمریکا دخالتی نمی‌کنیم. آنها ادعا می‌کنند که ایران به دنبال تاثیرگذاری در انتخابات آمریکاست. من به آنها می‌گوییم شما دست از کودتا در دیگر کشورها بردارید، در انتخابات دیگر کشورها دخالت نکرده و این ادعاها را نیز مطرح نکنید. ایران برایش فرقی نمی‌کند که ترامپ یا فرد دیگری در آمریکا رئیس‌جمهور شود. مهم برای ما رفتار مقام‌های این کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت از مذاکره فرار نکرده‌ایم و البته زیر بار زورگویی نیز نرفته و نمی‌رویم، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که از مذاکره ترسی نداریم و این طرف مقابل است که باید انتخاب کند و البته بر این موضوع نیز تاکید کرده‌ایم که زیر بار سلطه و زور نیز نمی‌رویم. ما بحث مقاومت و مذاکره را با هم داریم و زیر بار سلطه نمی‌رویم.

ظریف همچنین در مورد برخی اخبار مبنی بر اینکه این امکان وجود دارد که فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها بخواهند بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی ایران را همچنان ادامه دهند، گفت: ما مشتری سلاح اروپایی‌ها نبوده‌ایم. آنها بعد از انقلاب به ما سلاح نفروخته‌اند در صورتی که می‌توانستند سیاست دیگری را اتخاذ کنند. اگر آنها در این راستا طرحی ارائه دهند و اقدامی انجام دهند نقض برجام است و با آن برخورد می‌شود. آنها خودشان نیز به این موضوع واقف هستند و به همین دلیل با طرح آمریکا برای تمدید محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران در ارتباط با مسائل تسلیحاتی همراهی نکردند و به قطعنامه آمریکا رای ممتنع دادند.

وزیر امور خارجه  خاطرنشان کرد: ما اروپایی‌ها را مجبور نمی‌کنیم که به ما سلاح بفروشند. نیازی به سلاح آنها نداریم. البته تاکید بر این موضوع داریم که آنقدر سلاح به منطقه ما نفروشند که باعث شود منطقه ما تبدیل به انبار آتش شود.

وی در مورد ایجاد برخی از نگرانی‌ها از سوی آمریکایی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها در بین مردم در ارتباط با بازگشت قطعنامه ۱۹۲۹ و اینکه آیا جای نگرانی در این زمینه وجود دارد و آیا اثر ملموسی بر اقتصاد ایران می‌گذارد، گفت: حتما نه. آمریکایی‌ها در طول این چند وقت هر کاری که توانسته‌اند علیه ایران انجام داده‌اند و فشار اقتصادی زیادی را به ادعای خود علیه اقتصاد ایران اعمال کرده‌اند.

ظریف با اشاره با وجود برخی از نگرانی‌ها و اثر اقتصادی‌ای که این نگرانی‌ها ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این نگرانی‌ها، نگرانی‌های بجایی نیست و از این نگرانی‌ها برخی از گروه‌های سودجو سوءاستفاده می‌کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند به نگرانی‌ها دامن بزنند ولی ما نباید این را بپذیریم و به واقع آنچه نگران‌کننده است آینده آمریکاست چراکه نمی‌دانند که پس از انتخابات چه اتفاقی می‌افتد. صحبت بر سر این موضوع است که برخی می‌گویند ممکن است ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد و در صورت وقوع چنین اتفاقاتی آن جایی که باید نگرانی داشته باشد وال استریت است که نمی‌داند بعد از سوم نوامبر و روز برگزاری انتخابات چه اتفاقی در آمریکا رخ می‌دهد. چنانکه چند روز پیش فرید ذکریا در شبکه سی‌ان‌ان گفت که خطر واقعی این است که ممکن است بین سوم نوامبر تا یک هفته بعد از آن اتفاقات عجیب و غریبی در آمریکا رخ دهد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از اظهارنظرها در داخل کشور در مورد برجام گفت: همین برجام نیمه‌جان تاکنون دو بار آمریکا را در شورای امنیت شکست داده است.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران تاکید کرد: توافقات بین‌المللی قرار نیست که روابط قدرتی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد را بهم بزند بلکه سعی می‌کند آن را تعدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه  ایران را قوی کرده، تکیه به مردم است، گفت: مردم ما امروز واقعا در فشار و مضیقه هستند و به عنوان یک خدمتگذار شرمنده مردم هستم که آنها این همه فشار را تحمل می‌کنند ولی این تحمل باعث شده که آمریکا در شورای امنیت شکست بخورد چراکه آنها براساس محاسبات خود تصور می‌کردند که می‌توانند بر اثر این فشارها در مدت کوتاهی مردم ایران را به زانو درآورند.

ظریف با بیان اینکه ما کشور قدرتمندی هستیم، به مردم خود تکیه داریم، قوانین و تعهدات خود را اجرا می‌کنیم و دوستانی داریم که به روش هژمونی با آنها برخورد نمی‌کنیم بلکه براساس روش تعامل و تعاون با دوستان خود در منطقه برخورد می‌کنیم نه سلطه و هژمونی تصریح کرد: این چیزی است که باعث تفاوت ما با کشورهایی چون سعودی می‌شود. اینکه چرا آنها در منطقه موفق نیستند به نوع روابطشان با دیگر کشورهای منطقه برمی‌گردد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم مهمترین عامل قدرت ما هستند و توانمندی‌های دفاعی، تکنولوژی و استقلال ما باعث موفقیت ما شده است، گفت: این در حالی است که کاخ سفید به فلان کشور دستور می‌دهد که برای انتخابات ما باید بیایی و در کاخ سفید توافقنامه با رژیم صهیونیستی امضا کنی.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا از ایران چه می‌خواهد، گفت: آنها معتقدند سه کشور ایران، روسیه و چین مانع هژمونی آنها شده است. در حالی که آنها اشتباه می‌کنند چراکه اصولا دوران هژمونی تمام شده است و اگر این سه کشور نیز در برابر آمریکا نمی‌ایستند خیلی عوامل دیگر در برابر هژمونی آمریکا می‌ایستاد. ما وارد دوران پساغربی شده‌ایم. دیگر آمریکا ابرقدرت نیست و پذیرش این موضوع برای آمریکایی‌ها سخت است.

ظریف تاکید کرد: در حال حاضر شرایط جهانی به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند نقش هژمونی در منطقه ایفا کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بیانیه تروئیکای اروپایی و طرح این ادعا از سوی آنها که بیش از تعهدات خود در برجام عمل کرده است، گفت: اروپایی‌ها که به خیال خودشان قدرتمند هستند نتوانستند در برابر زورگویی آمریکا مقاومت کنند. آنها ممکن است که خیلی هم برای اجرای تعهداتشان تلاش نکرده باشند ولی در برابر آمریکا نیز نتوانستند ایستادگی کنند.

ظریف با اشاره به تعهدات یازده گانه اروپایی‌ها به ایران در مورد برجام و عدم اجرای هیچ کدام از آنها گفت: خودشان گفتند که آمریکایی‌ها نمی‌گذارند ما تعهداتمان را انجام بدهیم.

وزیر امور خارجه  ادامه داد:  ما همیشه گفته‌ایم که اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود در برابر ایران عمل کنند ما نیز به تعهدات خود بازمی‌گردیم چراکه اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش اقدامات جبرانی در برابر بدعهدی اروپایی‌ها بود.

وی ادامه داد: اینکه اروپایی‌ها نتوانستند در برابر آمریکا ایستادگی کند باعث کسر شأنشان شده است و به نظر می‌رسد با اینگونه اظهارات به قول برخی از افراد تلاش کردند که حفظ آبرو کنند.

ظریف در مورد تهدید ترامپ مبنی بر اینکه هر کشوری اقدام به تبادل تسلیحاتی با ایران کند، تحریم‌هایی علیه آنها اعمال می‌شود، گفت: ما خوشبختانه در تولید بسیاری از تسلیحات نظامی خودکفا شده‌ایم. ما هیچ وقت از بزرگترین کشورهای خریدکننده سلاح نبوده‌ایم از این به بعد نیز نیازهای خودمان را خودمان تامین می‌کنیم و در صورت نیاز از کشورهایی که روابط رواهبردی با آنها داریم مثل چین و روسیه آنچه را نیاز داریم تامین می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما توان صادرات تسلیحات هم داریم و هر جایی که نیاز داشته باشیم از کشورهای مورد اشاره می‌توانیم خرید کنیم و بعید می‌دانم که تحریم‌های ثانویه آمریکا مانعی برای این کشورها جهت همکاری در این زمینه با ایران باشد.

وی همچنین در مورد احتمال بازرسی از کشتی‌های ایران از سوی آمریکا گفت: اگر قرار است تحریمی به عنوان تحریم شورای امنیت ثبت شود باید کشورها این تحریم را به عنوان جزئی از قانون داخلی خود تصویب کنند و چیزی را در این ارتباط در داخل کشورهایشان مصوب کنند. از دیگر سو باید کمیته‌ای در شورای امنیت توسط کشورهای عضو تشکیل شود و کشورها گزارش‌های خود را در مورد اجرای تحریم شورای امنیت به آنها بدهند و از دیگر سو می‌بایست کارگروهی نیز در دبیرخانه سازمان ملل برای نظارت بر این امر تشکیل شود ولی ما می‌بینیم که هیچ کدام از این اتفاق‌ها رخ نداده است چراکه قطعنامه‌ای وجود ندارد. وقتی قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب شد این روند طی شد و بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ کشورها قوانینی را که در مورد تحریم ایران طبق قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب کرده بودند، لغو کردند. در حال حاضر اکثر کشورها مقررات ۱۹۲۹ را لغو کرده‌اند و سازوکار مورد اشاره نیز در مورد آنچه که آمریکایی ادعا می‌کنند، صورت نگرفته است.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها احتمالا تلاش می‌کنند که ادعاها و اقداماتی را براساس قطعنامه ۱۹۲۹ انجام دهند به مانند آنچه که شما اشاره کردید، گفت: این اقدام آمریکا می‌شود راهزنی دریایی چراکه از نظر جامعه بین‌المللی قطعنامه ۱۹۲۹ وجود ندارد. رفتار آمریکایی‌ها به مانند یک فرد قداره بند است که سر کوچه ایستاده و می‌گوید برای اینکه از کوچه عبور کنید باید ۱۰ تومان به ما بدهید.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکایی‌ها قبلا این اقدامات را انجام داده‌اند و در مورد کشتی‌هایی که ایرانی نبوده ولی میعانات ایران را حمل می‌کردند، چنین رفتاری را داشته‌اند و مسئولان این کشتی‌ها از آمریکا شکایت کرده‌اند. آمریکا اگر بخواهد اقدامات اینچنینی انجام دهد با واکنش ایران روبه‌رو خواهد شد. ما معتقدیم آنچه آمریکایی‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند بیشتر یک ژست سیاسی است ولی رسما نیز اعلام می‌کنیم که اگر آمریکایی‌ها بخواهند چنین اقداماتی را انجام دهند این اقدام راهزنی دریایی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و آمریکا مسئول عواقب آن است.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۳ کشور شورای امنیت رسما به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند که با اقدام آمریکا برای استفاده از سازوکار بازگشت قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران موافق نیستند، گفت: سازوکار این موضوع پیچیده و طولانی است گرچه پمپئو معتقد است که سازوکار ساده‌ای است و علت آن نیز این مساله است که برجام را نخواهند و فقط مصاحبه‌هایی را که در این زمینه بوده است، خواهند است. به نظر می‌رسد او به مانند کسانی است که یک کتاب را نمی‌خوانند و منتظر می‌شوند که فیلمش بیرون بیایید. فکر می‌کنم که پمپئو نیز منتظر این است که فیلم برجام بیرون بیاید.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ساعت ۱۲ شب به وقت گرینویچ مهلت ۳۰ روزه برای روند بازگشت قطعنامه‌ها علیه ایران تمام می‌شود و آمریکا قطعنامه‌ها را برمی‌گرداند، گفت: این ادعای آمریکایی‌ها ادعای باطلی است و خودشان نیز می‌دانند که ادعایشان باطل است. آمریکایی‌ها می‌خواهند از روش قلدری استفاده کنند و در همین چارچوب مدعی هستند که هر کسی به ایران سلاح بفروشد، تحریم می‌کنیم و همین اعلام بیانگر این است که آمریکایی‌ها خودشان نیز باور ندارند که تحریم‌ها می‌تواند برگردد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها هر روزه برای پیشبرد اهداف خود از تحریم استفاده می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی قلدری می‌کنند و جامعه بین‌المللی باید تصمیم بگیرد که در برابر این قلدری می‌خواهد چه کند. آمریکایی‌ها به خاطر نفوذشان در حوزه مالی توانسته‌اند قلدری خود را در حوزه مالی تا حدودی به نتیجه برسانند و کشورها تحریم‌های آنها را به خاطر این قلدری اجرا می‌کنند ولی این کشورها باید توجه داشته باشند که ممکن است آمریکا این قلدری و فشار را پسفردا علیه آنها اعمال کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌بینیم خیلی از کشورها تلاش کرده‌اند که در تبادلات مالی با یکدیگر از ارز ملی‌شان استفاده کنند چراکه می‌دانند که دلار به چماقی علیه جامعه بین‌الملل تبدیل شده است.

این خبر به روز رسانی شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.