ظریف: صدام و آمریکا دو اشتباه بزرگ منطقه ما را مرتکب شدند

پنجمین سخنرانی آنلاین ظریف با موضوع “ایران و دوران گذار” با همت دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پنجمین و آخرین سخنرانی آنلاین اینستاگرامی ظریف در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به آدرس iranian_studies_ut آغاز شد.

ظریف در ابتدای سخنان خود گفت: اشتباهاتی در منطقه ما رخ داده است. اولین اشتباه حمله صدام حسین بود. او از نظر فنی همه چیز را محاسبه کرده بود. او حتی حساب کرده بود که چه زمانی را برای شروع حمله‌اش انتخاب کند. او حمله را در تعطیلات کریسمس غرب و اولین روز محرم آغاز کرد. حمله او از نظر فنی به دقت محاسبه شده بود اما از نظر استراتژیک مشکل داشت چراکه سعی کرد حضوری هژمونیک در منطقه پیدا کند.

وی ادامه داد: دومین اشتباه را آمریکا مرتکب شد. این کشور خود را وارد افغانستان کرد و حال دارد با کسانی که سعی در چیره شدن بر آن‌ها داشت، مذاکره می‌کند تا از این کشور خارج شود.

ظریف افزود: اشتباهی دیگر را بار دیگر آمریکا مرتکب شد. این کشور عراق را تسخیر و دولت آن برکنار کرد. آن‌ها با پروسه بازسازی کشور مواجه شدند که این امری غیرممکن برای قدرت‌های هژمونی است. این منطقه تحت‌الشعاع تلاش‌ها برای بهره‌بری از دوران گذار پسا جنگ سرد به منظور رسیدن به افق‌های جدید قدرت قرار گرفته است‌؛ حال چه در سطح محلی توسط صدام حسین و چه در سطح جهانی توسط آمریکا.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.