ظریف: یکی از اهداف ترامپ و نتانیاهو از معامله قرن، پیروزی در انتخابات است

ظرریف

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک رسانه عربی به آخرین تحولات منطقه از جمله معامله قرن و شهادت سردار سلیمانی پرداخت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد در رابطه با معامله قرن گفت: به نظر من یکی از اهداف اقدام ترامپ و نتانیاهو در رابطه با معامله قرن به انتخابات مربوط می‌شود زیرا هر دوی آنها برای ماندن در جایگاه‌شان به پیروزی در انتخابات نیاز دارند و چه بسا هر یک از آنها به پیروزی طرف دیگر نیاز دارد؛ ترامپ نیازمند پیروزی نتانیاهو در انتخابات و نتانیاهو نیز نیازمند ماندن ترامپ در قدرت است.
وی گفت: بنابراین فرصت مناسبی فراهم شد تا این دو شخص به یگدیگر کمک کنند تا بتوانند اهداف شخصی خود را محقق و طرفداران داخلی خود را حفظ کنند. بنابراین چیزی که گفتم یکی از دلایلی رونمایی از معامله قرن در مرحله کنونی است.
ظریف تاکید کرد: واکنش ضعیف برخی از رهبران عربی به این مساله اشاره دارد که آمریکایی‌ها اخیرا به این نتیجه رسیدند که این رهبران عربی که سرنوشت خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی سپردند جرات دادن واکنش جدی به معامله سخیف قرن را ندارند. طرح معامله قرن نه تنها غیر واقعی است بلکه هیچ ارتباطی با سیاست ندارد زیرا آنها یک طرح سیاسی قانونی در رابطه با حقوق کامل یک ملت را نادیده گرفتند و این طرح که در واقع یک معامله تجاری برای تثبیت مالکیت اشغالگری است را اعلام کردند. این مساله نشان می‌دهد که برخی از رهبران کشورهای عربی در روابط خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی محاسبات خطرناکی دارند و باید اصلاح شود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: اما اگر بخواهیم در رابطه با واکنش جهان عرب صحبت کنیم  برای همه آشکار و روشن است که آن ها از طرح آمریکا بسیار خشمگین شدند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که جهان عرب از سال ۱۹۹۰ و از زمان معاهده اسلو و مادرید مرتکب شد ، قبول کردن آمریکا به عنوان واسطه بود. آمریکا در مساله فلسطین از یک طرف مشخص جانبداری می‌کرد و هیچ گاه میانجی‌گر نبود. حداقل فلسطینی ها امروز به این نتیجه رسیدند که آمریکا میانجیگر نیست و با تمام وضوح و به صورت افراطی از یک طرف حمایت می کند.
ظریف در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند پس از شهادت سردار سلیمانی ایران ضعیف‌تر شده و مذاکره با آن راحت‌تر شده است گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نشانگر موضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه بود و ترور بزدلانه شهید سلیمانی توسط امریکا خسارتی بزرگ برای منطقه و تمام طرف های خواهان صلح در جهان است. بعد از شهادت سردار سلیمانی کشورهای منطقه و خصوصا عراق و ایران و دیگر کشورها به سیاست های تخریبی آمریکا در منطقه پی بردند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند از این مساله می توان برای تقویت محور مقاومت استفاده کرد. ایشان فرمودند که این مساله عزم مردم فلسطین و محور مقاومت برای مقابله با گام های خصمانه و خطرناک آمریکا در منطقه را بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر این امر تقدیر ملت های منطقه از اشخاصی که جان خود را فدای آن‌ها می‌کنند، نشان داد.
ظریف همچنین با اشاره به پاره کردن متن سخنرانی ترامپ و پاره کردن معامله قرن توسط رؤسای پارلمان‌های اسلامی گفت که شهدای مقاومت چه در زمان حیات و چه اکنون الهام بخش هستند و شهادت آن‌ها نشان داد که راه ایثار و شهادت تنها راه مقابله با استکبار جهانی است.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.