ظلم به دانشجویان دختر درکنکور امسال

در کنکور امسال مورد نادر و عجیبی به وجود آمده و آن هم این است که دانشگاه‌های شهید چمران اهواز ، صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قم برای نخستین بار اقدام به ” عدم پذیرش ” دانشجویان دختر در رشته های تحصیلی برتر روزانه نظیر فنی و مهندسی و علوم پایه کرده و فقط اقدام به پذیرش دانشجوی پسر کرده‌اند .

الف : دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال ۹۱ در تاریخ ۸ مرداد منتشر شد و متعاقب آن در تاریخ چهارشنبه ۱۱ مرداد، طبق وعده قبلی مسئولین سازمان سنجش نتایج آزمون سراسری سال ۹۱ نیز اعلام گردید. چند سالی است که سهمیه‌هایی مانند سهمیه مناطق و سهمیه بومی استانی و …. در پذیرش داوطلبان کنکور لحاظ می‌شود که مثلاً می‌توان برای داوطلبان شهرستانی امتیازاتی قائل شد تا امکان بیشتری برای حضور و فعالیت آنان در شهرستان محل سکونتشان پس از فارغ‌التحصیلی فراهم شود و مناطق محروم شکاف‌های توسعه‌نیافتگی خود را جبران کنند. یا مثلاً برای افراد فقیرتر و یا اقلیت‌های قومی و کلیه کسانی که به دلیل سازوکار تبعیض‌آمیز جامعه، قابلیت پیشرفتشان کم می‌شود، امتیازات و سهمیه‌هایی قائل می‌شوند که این نابرابری‌ها تا حدی جبران شود.
 
در کنکور امسال مورد نادر و عجیبی به وجود آمده و آن هم این است که دانشگاه‌های شهید چمران اهواز ، صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قم برای نخستین بار  اقدام به ” عدم پذیرش ” دانشجویان دختر  در رشته های تحصیلی برتر روزانه نظیر فنی و مهندسی و علوم پایه کرده و فقط اقدام به پذیرش دانشجوی پسر کرده‌اند . این اتفاق در حالی رخ داده که پذیرش سهمیه دختر در این رشته‌ها در کلیه دانشگاه‌های دیگر در مناطق غیر محروم کشور نظیر تهران، اصفهان، شیراز و نظایر آن‌ها ملحوظ شده است. اگر این محدودیت‌ها سراسری بود به عنوان یک سیاست کلی قابل بحث است اما ایجاد محدودیت برای یک استان با شرایط اقلیمی نامناسب نظیر خوزستان با شرایط راهبردی حساس یک تبعیض آشکار بوده توجیه پذیر نیست.
 
ضمناً این‌گونه اختصاص رشته های تحصیلی در یک استان برای  پسران نه تنها موجب ظلم مضاعف به زنان خواهد شد، بلکه موجب کاهش کیفیت سطح آموزشی تحصیلات عالی هم می‌شود. زیرا پسرانی که جایگزین دختران می‌شوند، طبعاً به لحاظ آموزشی ضعیف‌تر خواهند بود، اما این ضعف آنان ناشی از ظلم فرآیندهای اجتماعی نبوده تا آن را در دانشگاه جبران کنند، بلکه ناشی از عدم پذیرش دختران با کیفیت علمی بالاتر در این دانشگاه‌ها می‌شود .
 
روشن است این‌گونه اقدامات غیر منطقی و تبعیض آمیز به وجهه آموزش عالی کشور صدمات جبران ناپذیری خواهد زد و حتی روحیه یاس و نارضایتی هائی در بین خانواده های داوطلبان این مناطق ممکن است ایجاد کند.  این رویداد فقط در استان‌های خوزستان و دانشگاه صنعتی قم رخ داده و دانشگاه‌های این استان از پذیرش دانشجوی دختر سرباز زده‌اند .
 
بر اساس این تصمیم مسئولین این دانشگاه‌ها و اعلام سازمان سنجش و وزارت علوم ، دختران دانش‌آموز خوزستانی برای ادامه تحصیل باید دانشگاه‌های سایر استان‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که عملاً در یک رقابت نابرابر سهمیه های مناطق و بومی استانی را از دست می‌دهند .
 
همچنین سال‌هاست که مسئولین در صدد آنند که دانشجویان و بالأخص دانشجوی دختر در استان و شهرستان محل زندگی خود تحصیل کنند اما این تبعیض قائل شدن در مورد دو استان مذکور و اجبار دانش آموزان دختر به انتخاب رشته در استان‌های خارج از محل سکونت دقیقاً خلاف این سیاست است که مشکلات بسیاری برای این دانش آموزان و خانواده های آن‌ها ایجاد خواهد کرد.
 
 دانشگاه‌های شهید چمران و صنعت نفت سال‌هاست دانشجوی دختر پذیرش می‌کنند و امکانات لازم برای اسکان دختران را فراهم کرده‌اند لذا اگر فرض کنیم کمبود امکانات اسکان دختران در سال جاری علت این تصمیم بوده، می‌توانستند ضمن پذیرش دانشجوی دختر اعلام کنند امکانات اسکان ندارند یا فقط دانشجوی بومی می‌گیرند یا موارد دیگری نظیر این‌ها نه اینکه سهمیه دانشجویان دختر را کلاً حذف کنند
 
استان خوزستان ، که به لحاظ توانایی‌های بالقوه در صنعت نفت و پتروشیمی ، فولاد ، بنادر و دریا از استان‌های بسیار غنی کشور می‌باشد و زنان این استان که پس از سال‌ها زندگی در شرایط سخت اقلیمی منطقه این حق را دارند که از امتیاز بومی بودن برای تحصیل در استان خود بهره‌مند شوند اما این بار این حق تحصیلی نیز از این بانوان گرفته شده است. ساکنین استان خوزستان خصوصاً شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد و دیگر نقاط این استان که سابقه پایداری در ۸ سال جنگ تحمیلی را دارند شایسته ان هستند که به دانش آموزان آن‌ها امتیازی داده شود نه آنکه از حق مسلم خود محروم شوند.  با توجه به فرصت کوتاه انتخاب رشته، ضروری به نظر می‌رسد که وزرای محترم نفت و علوم، تحقیقات و فنآوری قبل از پایان مهلت انتخاب رشته نسبت به حل این موضوع و احقاق حق دانش‌آموزان این مناطق محروم حساس و راهبردی کشور اقدام عاجل به عمل آورند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.