عادت‌های غلط خورد و خوراک ایرانی

شنبه ۱۷ تیر – ۰۸:۱۱:۴۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

بد می‌خوریم و چیزهای خوب نمی‌خوریم. این بخشی از عادت غذاخوری ما ایرانی‌هاست که باعث بالارفتن خرج دارو و درمان‌مان هم شده است. به گزارش  سرویس وبگردی آریا به نقل از قانون، می‌گویند عادت غذایی ایرانیان همانند دیگر بخش‌های زندگی‌شان مخلوطی از سنت و مدرنیسم است؛ این رفتار غذایی که نه از مواهب و معایب سنت برخوردار است و نه از منافع و مضرات غذاهای مدرن، بلکه موجب شده که بیماری‌هایی مثل دیابت، مشکلات قلبی و عروقی، خونی، گوارشی، بیماری‌های اندام حرکتی، انباشتگی چربی‌های موضعی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ما ایرانیان باشد. تنوع‌خواری و مصرف اقلام متعدد و متنوع در یک وعده غذایی از دیدگاه طب سنتی و اسلامی مضر است و سبب به هم خوردن تنظیم دستگاه گوارش می‌شود. به این عادات غلط توجه کنید:
• تنوع‌پرستی: یکی از رموز طول عمر از دیدگاه طب سنتی، ساده غذا خوردن و تنوع کم اقلام غذاهای سفره است. حالا شما سفره ایرانی را تصور کنید که با چندین غذا مزین می‌شود و انگاره‌های فرهنگی مانند اینکه نباید جلوی میهمان کم گذاشت یا چشم هم چشمی آن را تقویت می‌کند. البته منظور از تنوع‌پرستی، تنوع مطلوب نیست. این تنوع‌پرستی معمولا به این معنا نیست که سر سفره سوپ هم باشد و…
• روغن‌پرستی: ما ایرانی‌ها در آشپزی روغن پرست هستیم! نمونه هم زیاد است. روغن گیاهی خوب هم مصرف نمی‌کنیم. بهترین روغن‌ها جهت مصرف برای تامین انرژی بدن روغن کنجد و زیتون است که تقریبا جایگاهی در آشپزی فعلی ایرانی‌ها ندارند. در عین حال مصرف چربی و روغن در ایران افزایش تدریجی داشته و مصرف سرانه آن طی ۳۰ سال گذشته به طور متوسط دو برابر شده است. از سوی دیگر طبق آمارها ۴۰ درصد از مرگ و میر ایرانیان به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی رخ می‌دهد. • نوشابه‌پرستی: ما ایرانی‌ها این خاصیت عجیب را داریم که هر چیزی را با نوشابه می‌خوریم و نوشابه را با هر چیزی! نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌شود .تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد.
• عشق به غذای بیرون: خیلی از ما ایرانی‌ها به هر دلیلی عاشق غذای بیرون هستیم. کارشناسان تغذیه می‌گویند که افرادی که به دلایل مختلف غذای بیرون را زیاد مصرف می‌کنند، در معرض خطرند. غذاهای تهیه شده در رستوران‌ها معمولا بسیار پرچرب و پرنمک است و این دو عامل از عوامل مهمی هستند که سلامت قلب را به خطر می‌اندازند و علاوه بر آن عاملی برای بالارفتن چربی خون و فشارخون است. • دشمنی با سبزیجات و گیاه‌خواری: ما ایرانی‌ها اهل گوشت خوردنیم و از گیاه‌خواری بیزاریم. به جز برنج که خیلی از ایرانی از فرط مصرف زیاد شاید آن را گیاه نمی‌دانند. کمتر گیاه دیگری توانسته خودش را در دل ایرانی باز کند. خیلی کم در همه وعده‌های غذایی ما سبزی خوردن و سالاد وجود دارد. حتی در طول روز هم میوه کم می‌خوریم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری می‌تواند کلید زندگی طولانی باشد. عوارض روغن پرستی؛مشت نمونه خروار است
از میان همه عادات غذایی بد ما ‌ا استفاده زیاد از روغن بدترین آنهاست. روغن تأمین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز بدن است. با این وجود مصرف زیاد آن برای سلامت انسان خطراتی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و سرطان را به دنبال دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی مشکلات مرتبط با چربی خون است که در نتیجه مصرف بیش از اندازه چربی و روغن بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل تغییر الگوی مصرف چربی و روغن در کشور ما نیازی ضروری محسوب می‌شود. متأسفانه بیشتر مردم ما از چربی‌های ناسالم استفاده می کنند. ۳۰ تا ۳۵ درصد انرژی مورد نیاز بدن ما روزانه باید از طریق چربی تامین شود، این در حالی است که این میزان در برنامه غذایی مردم ما بالاتر است. مشکل دیگر این است که چربی‌های مورد استفاده ما از نوع چربی‌های اشباع شده است مثل روغن های‌حیوانی که به سلامت فرد ضرر می‌رساند. ما هرچه بیشتر بتوانیم مصرف این روغن‌ها را به دلایل ذکر شده کم کنیم و به سمت مصرف روغن کنجد و روغن زیتون برویم، بهتر خواهیم توانست آمار بیماری‌های قلبی عروقی را کنترل کنیم. مصرف چربی فراوان به یکی از عادات غذایی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است و ما فقط غذای پرچرب را غذای خوب توصیف می‌کنیم. خوردن غذاهای چرب، بخصوص در شب نه تنها باعث بی‌خوابی وکسالت می‌شود، بلکه ممکن است خطر جانی هم داشته باشد. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف غذای چرب و مصرف نوشابه درشب خودداری شود، زیرا بعد از مصرف غذای چرب معده باید پنج ساعت برای هضم آنها کارکند. به نظر شما با این عادات غذایی ناپسند، یک ایرانی باید چقدر عمر کند و در این عمر باید دچار چه مشکلات و عوارضی باشد. بی‌دلیل نیست که خرج دارو ودرمان ما ایرانی‌ها انقدر بالاست. ریشه این خرج بالا را باید در سفره‌هایمان جستجو کنیم.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۷۲۰۱۱۴۸۲۸۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.