عاشیق حسن اسکندری از افسانه‌های آذربایجان می‌گوید

۱۳م اسفند ،

گروه موسیقی ˝عرفان˝ با برنامه¬ای تحت عنوان کنسرت شادمانی روز ۱۷ اسفند ماه در سالن اریکه ایرانیان به روی صحنه خواهد رفت؛ ناصر وحدتی و عاشیق حسن اسکندری از جمله هنرمندانی می باشند که به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گزارش هنرآنلاین، در این برنامه آثاری از موسیقی نواحی مختلف ایران توسط بزرگان موسیقی آن منطقه به اجرا در خواهد آمد. این کنسرت مجموعه‌ای از قطعات گیلانی، لرستانی، آذری، کردی، شوشتری، جنوبی، شیرازی و خراسانی است که با تنظیم محمد طیبی جبلی توسط گروه موسیقی عرفان اجرا می گردد.

آهه بوگو، زنگ زنگه، لقومه، الدوزم، یاندی یاندی، اسمر اسمر، کابوکی، تو گلی، خلیج همیشه فارس، جِنگ وجِنگ، گل افشان، کرمانجی و شاباش مجموعه‌ای از قطعات مراسم شادمانی نواحی مختلف ایران است، که هنرمندان همان مناطق اجرا خواهد شد. دراین برنامه به منظور احیای نواهای اصیل و شاد ایرانی از نوازندگان سازهای بومی و خوانندگان بومی هر منطقه در اجرای قطعات استفاده می گردد. به طور مثال قطعات گیلانی را ناصر وحدتی خواننده برجسته این خطه اجرا خواهد کرد. یا قطعات آذری را هنرمند افسانه ای آذربایجان عاشیق حسن اسکندری می خواند. دوتار خراسانی را حسین دامن پاک یکی از نوازندگان مطرح تربت جام خواهد نواخت. در واقع ارکستر گرد آمده در گروه «عرفان» همگی بومی می باشند و هر نوازنده ای ساز تخصصی منطقه خود را می نوازد و خواننده آواز بومی موطن خود را می خواند. دیگرویژگی مهم این اجرا تنظیمات امرزین این اثار است که برای ارتباط هرچه بهتر مخاطب صورت گرفته است.

قوپوز، دوتار، دسر کوتن، پیپه، قشمه، نی انبان، دایره، دمام، لبک و نقاره از جمله سازهایی است که در قالب موسیقی شادمانی نواحی مختلف در این کنسرت معرفی و نواخته می گردد. لباس ها و پوشش های مناطق مختلف نیز زینت بخش صحنه است.
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.