عاقبت فرار از مدرسه!

۱۰ نکته درباره رابرت دنیرو به مناسبت تولدش /

سینماپرس-گروه هنرمندان/ هفدهم اوت رابرت دنیرو، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده ایتالیایی-آمریکایی شصت و نه ساله می شود. وی که امسال از دانشگاهی در آمریکا دکترای هافتخاری دریافت کرده، به کنایه موفقیت خود را مدیون فرار از مدرسه می داند! در ادامه ۱۰ نکته ای شاید در مورد او ندانید را جمع آوری کرده ایم.

رابرت ماریو دنیرو جونیور بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده ایتالیایی-آمریکایی در هفدهم اوت سال ۱۹۴۳ در نیویورک بدنیا آمد. والدین رابرت هنرمند بوده‌اند. ده ساله بود که کارش را با تئاتر آغاز کرد و بعدها به کلاس بازیگری لی استراسبرگ رفت و بازیگری را نزد او آموخت و بدین ترتیب بود که به بازیگری متد اکتینگ تبدیل شد، سبکی که مارلون براندو وجیمز دین آغازگران آن بودند و با رابرت دنیرو و داستین هافمن به اوج قدرت خود رسید. باید گفت که او بازیگری درونگراست و بازیهای تأثیرگذار او منبع الهام بسیاری از بازیگران بوده‌است.
وی که تاکنون برنده دو اسکار شامل یک اسکار بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم گاو خشمگین و یک اسکار بهترین بازیگر مکمل برای فیلم پدرخوانده: قسمت دوم شده‌است، برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۳ در سن ۲۰ سالگی با فیلم «جشن عروسی» به کارگردانی «برایان دی پالما» وارد دنیای سینما شد. وی به طور معمول در نقش‌های انعطاف ناپذیر ظاهر می‌شود و متناوباً با کارگردان مارتین اسکورسیزی همکاری دارد.
وی با ۶ بار نامزدی اسکار اولین بازیگر سینما نام گرفت که با فیلمی که اکثرا دیالوگ‌های غیرانگلیسی داشت، موفق به کسب اسکار می‌شد.

شیر جادوگر شهر اُز

۱- رابرت دونیرو اولین نقشی که بازی کرده است را اینگونه توصیف می کند: «نقش آن شیر ترسوی «جادوگر شهر از» را بازی می‌کردم. ۱۰ ساله بودم. اوه خدای من! زمان زیادی گذشته. خیلی خوب بود. سرگرم‌کننده بود. وقتی ۱۰ ساله هستید بازیگری اصلا آن چیزی نیست که وقتی بزرگتر شدید به آن فکر می‌کنید. قضیه‌اش کاملا متفاوت است.»

عاقبت فرار از مدرسه!

۲- دونیرو امسال دکترای افتخاری هنرهای زیبا را از دانشگاه «بیتز» دریافت کرد. وی در این باره گفت: « از بسیاری جهات ترک مدرسه به سود من بود. چرا که به جای پرداخت شهریه‌ی تحصیل در طول چهار سال توانستم ۶۰۰۰ دلار پس‌انداز کنم. اما کمی احساس حماقت می‌کنم، چون اگر برای نرفتن به کالج تا الان صبر کرده بودم، می‌توانستم ۲۵۰ هزار دلار دیگر نیز پس‌انداز کنم، اما در نهایت همه‌چیز به سود من شد. چون پول پس‌انداز کردم و مدرک گرفتم.»

مشقت های بازیگری
۳- وی به‌خاطر تعهدی که به نقش‌هایش داشت، در فیلم‌ها تن به هر مشقتی می‌داد. برای فیلم «گاو خشمگین» ۲۷ کیلو به وزن خود اضافه کرد و ضرب المثل بازیگری گردید. برای «تنگه وحشت» با ارتودنسی دندان‌هایش را به‌هم ریخت تنش را با جوهر گیاهی (که بعدها جذب بدن می‌شد) کلاً خالکوبی کرد تا نقش یک جنایت کار جنسی را بازی کند. در «پدرخوانده ۲» سه ماه در منطقه جنایت‌آمیز سیسیل ایتالیا زندگی کرد و برای «نیویورک، نیویورک» نواختن ساکسوفون را به‌سختی آموخت.

چهره ماندگار کورلئونه

۴-شخصیت «ویتو کورلئونه» تنها شخصیتی در تاریخ سینماست که دو بار برای آن جایزه اسکار را برنده شده‌اند. (توسط مارلون براندو و رابرت دنیرو) که به گفته بسیاری از منتقدین ماندگار ترین کاراکتر و شخصیت سینمایی جهان است.

۵-مارلون براندو در مورد او گفته‌است:
به گمان من حتی خود دنیرو هم نمی‌داند که تا چه حد مهارت دارد.

پدر شدن در ۶۸ سالگی!

۶- رابرت دونیرو که سال گذشته در سن ۶۸ سالگی برایپنجمین بار پدر شده است. او و همسر ۵۶ ساله اش گریس هایتاور یک پسر ۱۳ ساله و دو پسر دو قلوی ۱۶ ساله، یک پسر ۳۵ ساله و یک دختر ۴۰ ساله دارند.


شوخی با اوباما !

۷-چند ماه پیش رابرت دنیرو مجبور شد از شوخی ای که در همایشی برای جمع اوری پول با میشل اوباما در خصوص احتمال حضور یک بانوی اول سفید پوست در کاخ سفید پس از انتخابات آمریکا کرده بود، عذرخواهی کند.
وی گفته بود: کالیستا گینگریچ، کارن سنتروم، آنه رامنی. حالا شما فکر می کنید که ایا کشور ما برای یک بانوی اول سفید پوست اماده است؟ خیلی زود هستش، نه؟
گینگریچ کاندیدای انتخابات امریکا اظهارات دنیرو را غیرقابل توجیه و تفرقه انداز خوانده بود. دفتر همسر اوباما هم آن را نامناسب توصیف کرده بود.

ملاقات با ارواح!

۸- وی در مورد ماورالطبیعه می گوید: «من با واسطه‌های روحی ملاقات کرده‌ام و با مردمی که چیزهایی به من می‌گویند که نمی‌دانم چطور از آنها خبردار شده‌اند. کل این ماجرا شگفت‌انگیز و جالب است. هیچ راهی وجود ندارد که آنها متوجه چنین چیزهای خاصی بشوند و آنها را به زبان بیاورند. درنتیجه باید بگویم که جواب دیگری ندارم مگر اینکه بگویم مجبورم باور کنم در وجود آنها چیزی هست. چیزی که باعث می‌شود آنها مسائل ذهنی و روحی را جذب کنند. تجربه ناراحت‌کننده‌ای نبود. من که ناراحت نشدم. اگر با سوءنیت انجامش می‌دادند ناراحت می‌شدم. آنها فقط اگر خودتان بخواهید درباره‌تان حرف می‌زنند.»

دونیرو در ایران

۹- سال ها پیش عباس کیارستمی تلاش کرد که در فیلم «رونوشت برابر اصل» دونیرو را در کنار ژولیت بینوش و هدیه تهرانی استفاده کند.
امسال هم در پروژه پر سروصدای «لاله» که در مورد یک اتوموبیلران حرفه ای زن است بار دیگر نام رابرت دونیرو در کنار جرج کلونی به عنوان گزینه های احتمالی بازیگری برده شده است. باید بنشینیم و بیبینیم بالاخره رابرت دونیرو به سینمای ما وارد می شود یا نه!

۱۰- دوبلورهای او در فیلم های دوبله شده اش در ایران تاکنون مرحوم ایرج ناظریان، حسین عرفانی، بهرام زند، منوچهر اسماعیلی، خسرو خسروشاهی، چنگیز جلیلوند و منوچهر والی زاده بوده‌اند!

انتهای پیام/ع/

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۰۶۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.