عاقبت مدلینگ‌های زیرزمینی در ایران /تصاویر

۵‌سال پیش وقتی شبکه‌های اجتماعی راهشان را به دنیای تبادل ارتباطات باز کردند و به دل کاربران اینترنتی نشستند پدیده مدلینگ در این فضا رشد کرد.
.
download

عبدالرضا طرزی گفت :درحالی‌که معضل مدلینگ‌های غیرمجاز این روزها امنیت جامعه را به خطر انداخته است، عملیات عنکبوتی پلیس و ماموران سپاه پاسداران بوشهر از شناسایی تا دستگیری فعالان اصلی یکی از شبکه‌های زیر زمینی مدلینگ در فضاهای مجازی خبر داد. با این حال این اولین بار نیست که این شبکه‌ها زیر ذره‌بین مسئولان قرار می‌گیرند. ۵‌سال پیش وقتی شبکه‌های اجتماعی راهشان را به دنیای تبادل ارتباطات باز کردند و به دل کاربران اینترنتی نشستند پدیده مدلینگ در این فضا رشد کرد. با این حال در آخرین روزهای‌سال ٩٣ شبکه‌ای بزرگ از مدلینگ‌های زیرزمینی در بوشهر متلاشی شد. حیدر بحرانی، رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر در رابطه با این خبر گفت: «با تلاش پاسداران حریم امنیت سپاه امام صادق (ع) و همکاری استانداری، بخشی از مهم‌ترین عناصر مروج فساد در فضای مجازی استان بوشهر دستگیر و منهدم شدند. در نیمه دوم‌ سال ٩٣ عملیات انهدام شبکه تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی که به عملیات عنکبوت معروف است در حوزه‌های مستهجن و غیراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ترویج ابتذال به وسیله مدلینگ و درنهایت قبح‌شکنی از مقدسات دین در دستور کار پاسداران حریم امنیت سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر قرار گرفته بود. این شبکه با سوءاستفاده از فضای مجازی و با حمایت گروه‌های مخفی توانسته بود در مدت ٢‌سال فعالیت در پوشش موضوعات فرهنگی – اجتماعی جوانان بسیاری را در بوشهر و برخی دیگر از استان‌ها با شیوه‌های جذاب و فریبنده به دام خود گرفتار کرده و آسیب‌های جدی به خانواده‌ها وارد کند. بیشترین متهمانی که در این فضا فعالیت داشتند در مرکز این استان بوده طوری که تاکنون در مجموع سه‌فاز ١٧٠ سوژه شناسایی شده است که ١١٠ مورد آن مربوط به فاز نخست مدلینگ است. تاکنون براساس اولویت بندی ٣۴ مورد عملیاتی شده و در همین راستا تاکنون ١٧ مورد بازرسی از محل کار و منزل، ١۶ استودیو تعطیل، ٩ متهم بازداشت، ٣۴نفر به دادگاه احضار و بازجویی شده‌اند، ١٠ نفر در نوبت احضار و به بیش از ۴٠ نفر نیز تذکر داده شده است. بیش از ١١٠ صفحه و پروفایل در حوزه‌های یادشده در فضای مجازی استان بوشهر درحال فعالیت بودند که گردانندگان اصلی آنها شناسایی و ۴۴ نفر برای پاسخگویی به مراجع قضایی احضار شده و بخشی از صفحات مدنظر با دستور قضایی مسدود شد و بخش دیگری نیز درحال حذف هستند».

 

download (1)

میانگین سنی در دنیای مدل‌ها
در ایران چند مرکز مدلینگ رسمی و قانونی وجود دارد. خیلی از مدل‌ها یا به صورت زیرزمینی با شبکه‌های مدلینگ کار می‌کنند یا با دوربین‌های شخصی شان به صورت انفرادی پا به دنیای مد گذاشته‌اند . با این حال سنین جوانی اوج نیاز دخترها و پسرها برای جلب توجه و دیده‌شدن است و به همین خاطر سن وارد شدن به دنیای مدلینگ‌ها معمولا کمتر از ٣٠ سالگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین سنی دستگیرشدگان در آخرین پرونده‌های مشابه، بین ١٨ تا ٢٨‌ سال است.

.

download (2) رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر در رابطه با تشکیل شبکه‌های غیرمجاز مد گفت: «شکل‌گیری پدیده مدلینگ توسط برخی عکاسی‌ها، آرایشگاه‌ها، مزون‌ها و مدل‌های خانم با ترغیب برخی از زنان و دختران و الگو‌برداری از شبکه‌های غربی و ماهواره‌ای اقدام به عکاسی و فیلمبرداری مغایر حریم خانوادگی و مبتذل می‌کردند. این شبکه با تکثیر عکس‌های مدلینگ، عروس و داماد، فیسبوکی و اسپورت به صورت عکاسی زیر زمینی و یا در استودیو عکاسی، آنها را برای تبلیغ و جلب مشتری به واحدهای صنفی مزون عروس و آرایشگاه زنانه ارسال کرده و یا این تصاویر و فیلم‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام منتشر می‌شد.

برخی از متهمان با برگزاری مسابقه مدلینگ در یکی از شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز و تعیین جایزه برای نفرات اول تا سوم، کاربران عضو این شبکه‌ها را به مدل شدن و گرفتن عکس‌های غیراخلاقی و بارگذاری آن در پروفایل خود ترغیب می‌کردند. انهدام این شبکه توسط سپاه و مرجع قضایی این استان هشداری جدی به کسانی است که فکر می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند خانه‌ای امن برای فعالیت‌های مجرمانه خود ایجاد کنند.»

مدل‌هایی که می‌خواهند دیده شوند
عبدالرضا طرزی، دادیار سابق دادسرای جرایم رایانه‌ای که تاکنون پرونده‌های زیادی درخصوص مدلینگ را بررسی کرده است گفت: «بحث مدلینگ و فعالیت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی تقریبا از ۵‌سال پیش آن هم با انتشار عکس یک زن به‌عنوان مدل آغاز شد و بعد از آن نیز گسترش یافت. افزایش فعالیت‌های مدلینگ‌ها در فضای مجازی از زمانی گسترش یافت که مردم استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و بعد از آن نیز اینستاگرام و حتی وایبر و تانگو را یاد گرفتند. از زمانی که این شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شد هیچ کس از آنها استفاده نادرست نمی کرد و پیج‌های مدلینگ‌ها هم فعال نبود. اما آموزش شبکه‌های اجتماعی کافی بود تا کاربران فعالیت‌های خود را آغاز کنند. عده‌ای با انتشار عکس‌های غیر مجاز با پوشش‌های نامناسب آن هم اغلب از زنان پیج‌هایی در همین شبکه‌ها راه‌اندازی کردند و فعالیتشان را تحت عنوان تبلیغات لباس کلید زدند. تا جایی که در همین تهران حدود دو‌سال پیش بزرگترین پرونده مدلینگ با ۶٠ متهم که ۵٧ نفر آنها زن بودند را شناسایی و دستگیر کردیم.»

.

download (3)

طرزی ادامه می‌دهد: «تابه‌حال پرونده‌های زیادی را درخصوص مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی بررسی کردم و در بیشتر آنها این زنان بودند که مورد آسیب‌های جدی قرار گرفتند. در این‌گونه پرونده‌ها معمولا زنان با مراجعه به یک آتلیه غیر مجاز خود را در معرض نمایش می‌گذارند. اینگونه آتلیه‌ها با جذب زنان به‌عنوان مدل از آنها سوءاستفاده می‌کنند و عکس‌های مشتریان خود را با پوشش‌های نامناسب در فضای مجازی منتشر می‌کنند. خیلی از این زنان خودشان با پای خودشان به این آتلیه‌ها مراجعه کرده و تمایل زیادی به انتشار عکس‌هایشان در فضای مجازی دارند. این‌گونه زنان و حتی مردانی که تمایل به انتشار عکس‌های نامناسب خود دارند، از لحاظ روانشناسی تمایل به شهرت دارند. در بیشتر پرونده‌های مدلینگی که بررسی کردم هیچ‌کدام از این زنان درآمد خیلی خوبی هم نداشتند و شاید برای هر بار مدلینگ شدن بین ١٠٠ تا ٢٠٠‌هزار تومان پول گرفته بودند. این نشان می‌دهد زنانی که با پای خودشان به سراغ مدلینگ می‌روند؛ تنها به دنبال مطرح شدن هستند. آنها هیچ دلیل دیگری برای این کارشان نداشتند. چون خودشان هم می‌دانند که از عکس‌های نامناسب آنها سوءاستفاده می‌شود.»

این دادیار دادسرای جرایم رایانه ای در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «زنانی هم هستند که با مراجعه به آتلیه‌های غیر مجاز حاضر به انتشار عکس خود در یک ژورنال خاص می‌شوند اما نمی‌خواهند که عکس‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. این‌گونه زنان معمولا طعمه قرار می‌گیرند و با اعتماد به صاحب آتلیه عکس‌هایی به‌عنوان مدل می‌گیرند. ولی خیلی از عکس‌های آنها در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی که بیشترشان همان فیس‌بوک و اینستاگرام است به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در پرونده‌های مشابه با وجودی که این زنان خودشان متهم هستند و با پوشش نامناسب اقدام به گرفتن عکس برای ژورنال کرده‌اند ولی شاکی پرونده هم می‌شوند و از صاحب آتلیه به خاطر انتشار عکس‌شان شکایت می‌کنند. برخی از این زنان نیز اصلا کارشان مدلینگ نیست و تنها برای گرفتن یک عکس شخصی و ساده به آتلیه‌های غیرمجاز مراجعه می‌کنند. اما پس از مدتی عکس‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی آن هم تحت عنوان مدل می‌بینند.»

طرزی درخصوص مجازات‌هایی که به این متهمان داده می‌شود می‌گوید: «معمولا برای متهمانی که به‌عنوان مدل کار می‌کنند و یا صاحب آتلیه‌های غیر مجاز هستند مجازاتی بین ۶ ماه تا ٣‌سال حبس در نظر گرفته می‌شود. البته بستگی به نوع جرمشان دارد. به‌عنوان مثال یک زن به‌عنوان مدل تبلیغات شال و روسری را به معرض نمایش می‌گذارد که این مجازاتش کمتر است و حتی ممکن است که تنها جزای نقدی باشد. اما زنان دیگری تحت عنوان مدل پوشش‌های نامناسب و بدی را از خود منتشر می‌کنند که مجازات حبس دارد. برخی از مردان فیتنس کار و زیبایی اندام هم پوشش‌های نامناسبی را از خود ارایه می‌دهند. گاهی آنها نیز لباس‌هایی با نماد شیطان پرستی به تن می‌کنند که مجازات‌های بیشتری نیز برایشان در نظر گرفته می‌شود و اگر عکس‌های آنها موجب انحرافات اخلاقی شود ممکن است به مجازات اعدام نیز منتهی شود. بنابراین بحث مدلینگ و پرونده‌های آنها یک بحث گسترده است و با افزایش گرایش مردم به سمت شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.»

The post عاقبت مدلینگ‌های زیرزمینی در ایران /تصاویر appeared first on ممتاز نیوز|ممتاز نیوز.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.