عامل اصلی طلاق در کشور

جام جم آنلاین: دخالت بزرگترها، نارضایتی جنسی، مدیریت مالی و اعتیاد چهار عامل اصلی طلاق در جامعه امروزی تلقی می شوند.

 فرید براتی سده روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است با توجه به شرایط زندگی امروزی اعم از توسعه فن آوری ارتباطات و زندگی دیجیتالی، تغییر نگرشها و تغییر روش زندگی دلایل طلاق هم تغییر کرده است. براتی با اعلام ۴ عامل اصلی طلاق به مهر می گوید: دخالت بزرگترها، نارضایتی جنسی، مدیریت مالی و اعتیاد چهار عامل اصلی طلاق در جامعه امروزی تلقی می شوند که می توان نارضایتی جنسی را به عنوان ۳۵ درصد دلایل طلاق در دادگاهها اعلام کرد.

ازدواج اولویت هشتم جوانان

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تمامی مسئولان کشور یکصدا معترضند که چرا جوانان ازدواج نمی کنند گفت: این در حالی است که ازدواج اولویت اول جوانان ایرانی نیست بلکه در رتبه ۷ تا ۸ قرار دارد. جوان امروزی به خصوص پسرها اشتغال را در اولویت قرار داده اند.

براتی سده همچنین طلاق را نفی نکرد و گفت: اگر یک زوج به هر نحوی به تفاهم برای ادامه زندگی نرسیدند باید سعی کنند طلاق خوبی داشته باشند. یعنی اینکه به نحوی طلاق بگیرند تا از آسیبهای بعد از طلاق در امان باشند. همین موضوعات موجب بروز برخی اقدامات مانند جشن طلاق در جامعه شده است.

این استاد دانشگاه طلاق را به چندین مرحله تقسیم کرد و گفت: بعد از طلاق هیجانی یا همان عاطفی با طلاقهایی مانند طلاق اکومونیک، حقوقی و روان شناختی روبرو هستیم که دلیل طلاق عاطفی را می توان ترس از انگ جامعه به طلاق حقوقی و دیگر موارد اجتماعی و روانشناسی عنوان کرد. ولی در این میان ما زن و شوهر هایی داریم که از هم جدا هستند ولی با بچه ها اتلاف می کنند تا علیه هم اقدام کنند و این چالش با طلاق عاطفی قاطی شده است و این بسیار خطرناک است.

براتی یکی از دلایل طلاق عاطفی را خست ایرانی ها در بیان احساسات و عواطف عنوان کرد و گفت: این یک نکته فرهنگی است که چرا زن و شوهرها در بیان احساسات خود به یکدیگر خست به خرج می دهند در حالی که این پایه های زندگی را محکم تر می کند.

جای خالی مهارتهای زندگی قبل از ازدواج در میان جوانان

علیرضا شیری استاد دانشگاه و روانشناس با بیان اینکه طلاق عاطفی در شمال شهر و جامعه روشنفکری بیشتر دیده می شود گفت: باید مهارت انتخاب، مهارت زندگی، عقب نشینی به موقع، مهارت ادامه ندادن جر و بحث و بیان احساسات و مهارتهای زندگی در جامعه نهادینه شود. یک مجرد غنی و سالم می تواند یک زندگی غنی و سالم داشته باشد. اینکه فکر می کنیم بعد از ازدواج به خودی خود کامل می شویم اشتباه است. هر چند شهرداری ها و برخی سازمانها اقدامات خوبی برای آموزش مهارتهای زندگی انجام داده اند ولی اینکه جوان خود و به میل خود به این کلاسها برود به فرهنگسازی نیاز دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.