عامل اصلی گرانی مشخص شد

درحال حاضر در حدود ۹۶ هزارتن کالا که بخش اعظمی از آن را کالاهای اساسی مانند نهاده های دام و طیور تشکیل می دهند، در گمرکات کشور دپو شده است و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.

مهر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس علت اصلی گرانی کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازار را عدم صدور مجوز برای ترخیص حدود ۹۶ هزار تن کالا از گمرک دانست و به تشریح جزئیات طرح مجلس برای ارزانی گوشت قرمز و مرغ در بازار پرداخت.

عدم ترخیص ۹۶ هزارتن کالا از گمرک عامل گرانی است

ارسلان فتحی پور درخصوص گرانی اخیرکالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ در بازار اظهارداشت: متاسفانه درحال حاضر در حدود ۹۶ هزارتن کالا که بخش اعظمی از آن را کالاهای اساسی مانند نهاده های دام و طیور تشکیل می دهند، در گمرکات کشور دپو شده است و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.

وی با طرح این سئوال که چرا در شرایط فعلی میزان رسوب کالاها آنهم کالاهای اساسی باید در گمرکات کشور نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده باشد؟، تصریح کرد: درصورتی که این کالاها وارد بازار شوند شاهد کاهش چشمگیر قیمت کالاها در بازار خواهیم بود.

علل عدم صدور مجوز برای ترخیص کالاهای اساسی از گمرک

نماینده مردم کلیبر در مجلس دربیان علت عدم ترخیص این کالاها از گمرکات کشور عنوان کرد: در تماس تلفنی که روز گذشته با مسئولان ذیربط گرفتم، آنها دلیل عدم ترخیص کالاها را مسائل مختلفی مانند نداشتن استاندارد لازم و یا عدم ثبت سفارش این کالاها اعلام کردند اما با این وجود، قرار شد تمهیدات لازم برای ترخیص آنها از گمرکات فراهم شود تا بیش از این به مردم کشورمان فشار نیاید.

فراخوان مسئولان به مجلس

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارتخانه‌های ذی ربط نسبت به عدم صدور مجوز برای ترخیص این کالاها، بیان داشت: بعد از تعطیلات مجلس (هفته آینده) مسئولان مربوطه برای این موضوع به کمیسیون اقتصادی فراخوانده خواهند شد تا دلیل این “خودتحریمی‌ها” را در وضعیت فعلی کشوربرای نمایندگان شرح دهند.

فتحی پور در ادامه با اعلام اینکه یکی از موارد مطروحه در بسته اقتصادی این کمیسیون برای ساماندهی وضعیت معیشت مردم ایجاد سازوکاری برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور است، گفت: باید با استفاده ازحمایت‌های مالی از تولید کشور حمایت کرد نه با پرداخت پول نقد که منجر به رشد نقدینگی و ایجاد تورم در جامعه شود.

وی دربیان جزئیات این طرح گفت: در این طرح، تمهیداتی اندیشیده شده است مبنی براینکه برخی از ردیف‌های بودجه ای که قانون اجازه ورود به آنها می دهد را درحدود ۱۵ درصد کاهش دهیم و آنها را جایگزین مالیات واحدهای تولیدی به ویژه واحدهایی که کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ تولید می کنند، کنیم تا از این طریق هم تولید کشورمان از رکود خارج شود و هم قیمت کالاها در بازار افزایش پیدا نکند.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.