عامل انتحاری طالبان اتوبوس ارتش افغان را در کابل هدف قرار داد

۰۹م اسفند ،

afp-119.jpg

یک بمب‌گذار انتحاری طالبان امروز (چهارشنبه) خود را در نزدیکی یک اتوبوس حامل پرسنل ارتش افغانستان منفجر کرد که طی آن شش تن از آنها زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این حمله نشان‌دهنده روند رو به رشد حملات به نیروهای افغان به جای اهداف نظامیان ناتو است.

بمب‌گذار انتحاری خود را در یکی از خیابان‌های اصلی و شلوغ شهر کابل منفجر کرد.

طالبان در سال جاری میلادی مسوولیت چندین حمله انتحاری به مقرهای اطلاعاتی و پلیس راهنمایی و رانندگی افغانستان را در شهر کابل بر عهده گرفته است.

مقامات غربی می‌گویند: روند کنونی نشان‌دهنده تغییر راهبرد شبه نظامیان یعنی کمتر شدن تمرکز بر نظامیان ناتو است که قرار است در سال آینده میلادی از افغانستان خارج شوند و به جای آن بر شبه نظامیان و نیروهای افغان که قرار است مسوولیت‌ها را بر عهده بگیرند، تمرکز می‌کنند.

هشمت الله استانیکزای، سخنگوی پلیس کابل گفت: در حدود ساعت ۷:۱۰ دقیقه صبح به وقت محلی یک بمب‌گذار انتحاری با پای پیاده خود را در کنار یک اتوبوس نظامی در منطقه سوم شهر کابل منفجر کرد و سبب مجروح شدن شش تن شد.

وی افزود که این زخمی‌ها اعضای وزارت دفاع افغانستان و همینطور یک غیرنظامی بودند.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که بمب‌گذار انتحاری با پای پیاده تلاش کرده تا سوار اتوبوس شود اما هنگامی که جلوی وی گرفته شد وی در خارج از اتوبوس خود را منفجر کرد و سبب مجروح شدن پنج افسر و یک غیرنظامی شد.

همچنین سخنگوی طالبان مسوولیت این حمله را تقبل کرد و گفت که طی این حمله ۱۷ پرسنل نظامی افغانستان کشته شده و یا تعدادی بیشتر به طور جدی مجروح شدند.

این در حالی است که طالبان معمولا در آمار تلفات حملات خود اغراق می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت که بمب‌گذار انتحاری در فاصله کمی از عقب اتوبوس خود را منفجر کرده و این سبب آمار تلفات کم اعلام شده از سوی مقامات افغان را توضیح می‌دهد.

از ۹ حمله‌ای که تاکنون در سال جاری میلادی در افغانستان انجام شده تنها یکی از آنها در تاریخ ۲۵ ژانویه سربازان ناتو را در استان کاپیسا هدف قرار داد که طی این حمله پنج غیرنظامی کشته شدند.

دیگر حملات ریش سفیدان قبایل و ماموران پلیس و یا اطلاعاتی افغان را هدف حمله قرار دادند.

یک مقام امنیتی غربی خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال جاری میلادی هدف شبه نظامیان عمدتا افغان‌ها بوده‌اند حتی اگر که ناتو همچنان یک هدف باشد.

این در حالی است که پنتاگون اخیرا پذیرفت که نیروی ایساف به غلط گزارش داده است که در سال قبل میلادی حملات طالبان هفت درصد کاهش یافته است و آمار تلفات امسال نیز تقریبا برابر با تلفات سال ۲۰۱۱ است.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون خاطرنشان ساخت: این یک اشتباه تاسف برانگیز در پایگاه اطلاعاتی ما بود که طی یک تست کیفی مطرح شد و ما در حال اعمال اصلاحات متناسب هستیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.