عامل ایجاد میگرن

سیبنا: دستیار دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به شیوع میگرن و سردرد بنا بر گزارش ‌های اعلام شده، گفت: شیوع میگرن در بین مردان هفت درصد و در بین زنان ۲۴درصد می‌باشد و شیوع سردردهای تنشی در طول عمر هر فرد در سطح جهان ۴۶درصد گزارش شده است.

به گزارش جام نیوز وی افزود: سر درد شامل دو نوع اولیه و ثانویه است. نوع اولیه سردرد ناشی از بیماری دیگری نمی‌‎باشد اما در سردرد ثانویه اختلالات دیگری عامل به وجود آورنده آن است.

به گفته دکتر حسین رضایی‌زاده، در طب سنتی ایران از دیرباز اطبا در برخورد با سردرد معتقد بودند اختلالات گوارشی می‌تواند منشأ سردرد باشد و برخی از سردرد‌ها را ناشی از ناراحتی‌های گوارشی می‌دانستند و نوعی از آن را با عنوان «سردرد مشارکتی معده» یاد می‌کردند. حکمایی همچون ابن سینا و رازی در کتاب‌های خود این نوع از سردرد را معرفی کرده‌اند و مثال‌هایی را از درمان بیماران از این منظر به ثبت رسانده‌اند. این نوع از سردرد که با علایم خاص خود شناخته می‌شود به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد و نکته جالب توجه اینکه توسط داروهای مؤثر بر دستگاه گوارش بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به میگرن به عنوان یکی از شایع‌ترین انواع سردرد در تحقیقات پژوهشی، اظهارداشت: در گذشته تصور بر این بود که سازوکار ایجاد این بیماری تنها مسائل عروقی است اما امروزه پدیده‌ای «نورووسکولار» در ایجاد میگرن دخیل دانسته می‌شود. این پدیده یک موج به طور طبیعی پیشرونده «دپولاریزاسیون نورونی» و «گلیال» در قشر مغز است که منجر به ایجاد پیش‌درآمد، تحریک اعصاب «آوران تری‌ ژمینال» و تغییرات در نفوذپذیری سد خونی- مغزی می‌گردد.

رضایی‌زاده تصریح کرد: با رسیدن این موج به «گانلگلیون تری‌ژمینال»، نوروپپتیدهایی آزاد می‌شوند که ایجاد التهاب «نوروژنیک» می‌کنند و باعث اتساع عروقی و نشت پروتئین‌های پلاسما می‌گردند و در نتیجه درد بوجود می‌آید.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد: درمان میگرن شامل درمان مرحله حاد و درمان‌های پیشگیرانه است. درمان‌های حاد شامل داروهای اگونیست گیرنده سروتونین یعنی تریپتان‌هاست مانند سوماتریپتان و ریزاتریپتان. همچنین استامینوفن، ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی و آلکالوئیدهای ارگوت از این نوع داروهاست. بتابلاکر‌ها (پروپرانولول)، بلوک کننده‌های کانال کلسیم (وراپامیل)، ضدافسردگی‌ها (آمی‌تریپتیلین و نورتریپتیلین) و ضدتشنج‌ها (والپروات سدیم) نیز از داروهایی هستند که جهت پیشگیری از حملات میگرن بکار می‌روند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.