عامل گرانی مرغ مشخص شد

بازار مرغ در تابستان امسال داغ‌تر شده و این روزها موضوع قیمت مرغ در همه محافل مطرح است. افزایش شدید قیمت این کالای اساسی به جایی رسیده که حتی زمزمه‌ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به راه انداخته است.
 

در حالی که متوسط قیمت خرده‌فروشی مرغ هم‌اکنون در کشور به ۷۵۰۰ تومان هم رسیده، اما تلاش‌ها برای کاهش آن تقریبا بی‌نتیجه مانده است. در حال حاضر دولت مرغ را با قیمت مصوب ۴۶۵۰ تومان عرضه می‌کند، اما میزان آن آنقدر کم است که موجب صف‌های طولانی برای خرید مرغ تشکیل شود.
به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای توضیح درباره‌ی گرانی‌ها در مجلس حضور یافته بود، تاکید کرد که به زودی قیمت مرغ را به کمتر از ۵۰۰۰ تومان خواهد رساند، اما فعالان عرصه‌ی مرغداری معتقدند این کار امکان‌پذیر نیست.
به گفته‌ مسوولان اتحادیه مرغداران، موضوع اصلی که باعث گرانی مرغ شده، نرسیدن خوراک دام است. این در حالی است که به گفته‌ی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خوراک مرغ به اندازه‌ی کافی در کشور وجود دارد و این موضوع نمی‌تواند علت اصلی گرانی مرغ باشد. قرار بود در زمینه‌ی گرانی مرغ جلسه‌ای با حضور رییس جمهور برگزار شود، اما ظاهرا این جلسه لغو و برگزاری آن به هفته بعد موکول شده است.
از سوی دیگر امروز یک عضو کمیسیون مجلس اعلام کرده که به نظر نمی‌رسد موضوع خوراک مرغ علت اصلی گرانی مرغ باشد.
به گفته ایرج ندیمی در شرایط عادی قیمت مرغ نباید بیش از ۴۰۰۰ تومان باشد و نمی‌توان برای عدد ۹۰۰۰ تومان توجیه پیدا کرد.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس تاکید کرده که در بدترین حالت میزان انرژی و خوراک قیمت مرغ حداکثر باید حدود ۴۰۰۰ تومان باشد، اما قیمت‌های کنونی نشان‌دهنده‌ی سوء‌استفاده، تخلف، واسطه‌گری و دلالی است.
این نماینده مجلس با تاکید بر آنچه هم آکنون در بازار مشاهده می‌شود، گرانفروشی است، گفت: این موضوع به سرعت باید جمع می‌شد، چون شایعه گران‌شدن التهاب خرید ایجاد می‌‌کند و آنچه هم‌اکنون مشاهده می‌شود، معنایش این است که اخلالی در شبکه‌ی نظارت وجود دارد.
موضوع مرغ در حالی به سوژه بازار تبدیل شده که چندی پیش همین اتفاق برای شیر افتاده بود. افزایش مقطعی قیمت شیر آنچنان باعث التهاب شد که دولت وارد ماجرا شد و توانست با توافق تولید‌کنندگان شیر، بخشی از قیمت‌ها را به حالت قبل باز گرداند، اما ظاهرا میزان مصرف مرغ، واردات و تولید آن به گونه‌ای است که به این سادگی‌ها امکان تنظیم بازار آن وجود ندارد.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.