عباس آخوندی: ایرانیان سالانه ۴ میلیارد دلار بلیت می خرند

عباس آخوندی

«فقط پول بلیتی که ایرانیان، سالانه به ایرلاین های خارجی پرداخت می کنند، بین ۳ تا ۴میلیارد دلار است.» وزیر راه وشهر سازی بااعلام این آمار تأکید کرد: «به دلیل وضع تأسف بار ناوگان هوایی نتوانستیم از این سهم استفاده کنیم و پول زیادی ازایران خارج شده است.»

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز:عباس آخوندی در این خصوص می‌گوید که فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور اجازه نمی‌دهد که ما از این سهم استفاده کنیم و از این بابت هرساله پول زیادی از ایران خارج شده است اما اکنون ایران قصد دارد که با نوسازی ناوگان هوایی خود در فضای پسابرجام سهم چهار میلیارد دلاری خود از آسمان منطقه را بازپس بگیرد.

بر پایه آمارهای منتشر شده وزارت راه و شهرسازی در سی‌ام خردادماه، جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۷ شرکت بهره‌بردار هواپیمایی است همچنین شمار صندلی‌های فعال ۲۶ هزار و ۶۲۶ عدد است. متوسط عمر کل ناوگان ایران ۷۴/۲۳ سال و متوسط عمر کل ناوگان فعال ۹/۲۲ سال است.
در همین باره به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» درباره وضع ناوگان هوایی کشور گفت: اکنون ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان هوایی داریم که ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است، بنابراین فقط ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم.

وی تأکید کرد استفاده بیشتر از هواپیماهایی که در آستانه ۲۴ سالگی قرار دارند، هزینه اضافه بر دوش صنعت می‌گذارد. هزینه تأمین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات دیگر در بازار نیست. همچنین مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالاست.

در چنین شرایطی که مدام وضع ناوگان هوایی کشور در حال تحلیل رفتن است و در عوض میلیاردها دلار از سرمایه کشور به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌رود قطعاً راهی جر نوسازی ناوگان وجود ندارد. لذا امروزه مهم‌ترین اولویت ایران، جایگزین کردن هواپیماهای از رده خارج است. در این باره آخوندی با اشاره به تفاهمنامه‌های اخیر با دو شرکت بزرگ هواپیمایی ایرباس و بوئینگ گفت: اگر بخواهیم خرید هواپیما را از جهت حرفه‌ای بررسی کنیم، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه مرجع آن است. از جنبه اقتصادی نیز شورای اقتصاد و رئیس جمهوری تصمیم می‌گیرند. ما این بحث را مکرر در خدمت رئیس جمهوری مطرح کرده‌ایم و با آن موافقت شده است.

در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با توجه به هماهنگی‌های فرانسه و امریکا از صدور اجازه عقد قرارداد ایرباس با ایران از سوی دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه داری امریکا (OFAC) خبر داد.

خرید هواپیما برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور

تهران همواره از موقعیتی مناسب در مسیرهای هوایی متصل‌کننده‌ اروپا، خاورمیانه و آسیا برخوردار بوده که این موضوع مورد توجه شرکت‌های هواپیمای بزرگ جهان قرار داشته اما به سبب تحریم‌های غرب این ظرفیت چندین دهه بدون استفاده باقی مانده است. از این رو اگر تحریم‌ها نبود و صنعت هوایی کشور همگام با جهان پیش می‌رفت اکنون از بابت این صنعت درآمدهای چند ده میلیارد دلاری نصیب کشور می‌شد نه آنکه منابع ارزی کشور دراختیارکشورهایی چون ترکیه و امارات متحده عربی قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: مسافر ما را از تهران به دوبی می‌برند و سپس به جای دیگر منتقل می‌کنند. در حالی که مسیر معقول تهران است اما با ناوگان موجود امکان رقابت و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود را نداریم.

آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیمای ایرباس از فرانسه گفت: وقتی قراردادی در حضور رئیس جمهوری فرانسه تنظیم شود به طور قطع تا جایی مورد تدبیر این مقام عالی قرار گرفته است که از آن حمایت می‌کند. تصور ما این طور است که هماهنگی‌های اولیه در طرف مقابل صورت گرفته که اجازه عقد قرارداد با دولت ایران صادر شده است.

پس از آغاز اجرای برجام در دی ماه ، رئیس جمهوری اسلامی ایران بهمن ماه پارسال در سفر به پاریس، قرارداد با ایرباس فرانسه را امضا کرد. این قرارداد مربوط به خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس بود.  به گفته وزیر راه و شهرسازی، «طرف فرانسوی متعهد شده است در سال جاری میلادی هشت فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی- یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله- ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران ایر تحویل دهد.»اکنون وزیر راه و شهرسازی درباره شیوه تأمین مالی برای خرید ناوگان جدید توضیح داد: قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک است؛ یعنی اینکه شرکتی بین ما و ایرباس قرار می‌گیرد و این شرکت کل پول را به ایرباس می‌دهد و به صورت اجاره به شرط تملیک هواپیماها به ما اجاره داده می‌شود. وقتی اقساط تمام می‌شود مالکیت نهایی دراختیار ما قرار می‌گیرد.

به گفته وی، مبلغ اجاره از محل خدمات ارائه شده مانند فروش بلیت تأمین می‌شود. آخوندی افزود: یک شرکت لیزینگ هواپیمایی همه مبالغ را تأمین می‌کند و هواپیماها را اجاره به شرط تملیک در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد با این مدل مالی نه دولت و نه بانک مرکزی زیربار قرض نمی‌روند. در هفته های اخیر فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر نیز به خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام کرد: این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالاً مشابه سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود اما موانع پیش روی هر دوی این قراردادها باید حل شود تا توافق پارسال در زمینه لغو تحریم‌ها رعایت شود.به گفته وی، ایران برای یک دهه آینده به دست کم ۳۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.

راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران- قزاقستان با هواپیمای برزیلی

در همین خصوص با فرود نخستین هواپیمای امبرایر ایرآستانا در ساعت ۱۴:۲۰ روز گذشته در فرودگاه امام خمینی(ره)، پرواز مستقیم بین ایران و قزاقستان رسماً برقرار شد.  سرکالی امیر بکوف مدیر دفتر ایرآستانا در ایران و ترکیه با اشاره به این که افتتاح پروازهای مستقیم ایران و قزاقستان باعث محکم‌تر شدن روابط دو کشور می‌شود اظهار کرد: اولویت افزایش مقاصد پروازی برای ما بسیار مهم است، از این رو از برقراری پروازها به مقاصد جدید به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کنیم.

موافقت اصولی‌‌ با تأسیس ۷ شرکت هواپیمایی

همچنین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اواخر سال گذشته‌ حدود ۷ تقاضای تأسیس شرکت هواپیمایی داشتیم که در شورای عالی هواپیمایی مطرح و موافقت اصولی آن انجام شد که در حال پیگیری اقدامات اجرایی برای راه‌اندازی هستند. ‌مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برخی جزئیات تأسیس شرکت‌های هواپیمایی، بر لزوم تسهیل شرایط و حذف مقررات‌ سختگیرانه تأکید کرد.

تاریخ انتشار خبر: ۲ July 2016 | 6:07 am

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.