عبداللهیان:از بشار اسد به صورت مادام‌العمر حمایت نمی‌کنیم


پورتال خبری ممتاز نیوز:معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره حمایت ایران از بشار اسد نیز گفت: شاید خیلی عقلانی نباشد که ما روی بشار اسد معامله کنیم، در حالی که جایگزین مناسبی برای او دیده نشده است. طبیعتاً ما از این ایده که بشار اسد به رییس‌جمهور مادام‌العمر در سوریه تبدیل شود حمایت نمی‌کنیم. ما معتقدیم سوریه معضلات دیگری هم دارد از جمله این که تکلیف تروریست‌ها معلوم نشده است.

عبداللهیان: از ریاست‌ جمهوری بشار اسد حمایت نمی‌کنیم

 حسین امیرعبداللهیان در نشست تحولات سوریه و سناریوهای پیش رو که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحران سوریه برای نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: تحولات عراق و سوریه به هم پیوسته است چرا که یکی از بازیگران فعال در سوریه وعراق، داعش است. هر زمان که عملیات در سوریه گسترش می یابد نیروهای داعش به دنبال مامنی وارد عراق می شوند.معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر کمک های جدی مستشاری ایران در سوریه نبود دمشق از دست رفته بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد تروریست ها نظام سیاسی و قانونی سوریه را سرنگون کنند و همواره تاکید داشت که راهکار بحران سوریه صرفا سیاسی است و راهبرد جمهوری اسلامی ایران هم گفت‌وگو و مذاکره سیاسی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره آینده سوریه نیز تصریح کرد: بخش عمده ای از کشورهایی که می خواهند راجع به سوریه تصمیم بگیرند هیچ اطلاعاتی از تحولات در این کشور ندارند. در مقابل ایران ، روسیه ، چین و لبنان و حتی کشورهایی مثل مصر و الجزایر معتقدند که نباید در نیویورک،‌ مونیخ و وین راجع به سوریه تصمیم گرفته شود بلکه مردم سوریه باید این کار را انجام دهند.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ وحدت ملی در سوریه اظهار کرد: ما نباید سرگرم این شویم که آینده سوریه با بشاراسد یا بدون بشار اسد خواهد بود و بعد ببینیم که سوریه تجزیه شد. نکته مهم دیگر تعیین وضعیت بازیگران غیر دولتی است که امروز در مقابل داعش‌ و جبهه النصره سوریه را به مسیری می برند که برای ما تهدید است و ما زمانی می‌توانیم از آینده سوریه صحبت کنیم که در جهت جلوگیری از تجزیه سوریه و مبارزه با تروریسم به نتیجه ای رسیده باشیم.معاون وزیر امور خارجه درباره علت اعزام نیروهای ارتش به سوریه نیز خاطر نشان کرد: ما از ابتدای تحولات در سوریه به درخواست رسمی دولت این کشور نیروهای مستشاری مان را صرفا برای مبارزه با تروریسم به سوریه فرستادیم تا از سرنگونی بشاراسد توسط تروریست ها جلوگیری کنند و منطقه و امنیت ملی ما را بیش از این به مخاطره نیاندازند هرچه تحولات و نیازها بیشتر شد تعداد نیروهای مستشاری ما افزایش یافت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مقطع کنونی هیچ نیروی رزمنده و جنگجویی وارد سوریه نشده‌اند بلکه همان مستشارانی که از سپاه به سوریه می رفتند حالا از بخشی از نیروهای مستشاری زبده ارتش وارد سوریه شده‌اند و در مقاطعی به دلیل نزدیکی آن‌ها به صحنه عملیات گاهی با شهادتشان مواجه می شویم. بخشی از این نیروها هم نیروهای مدافع حرم هستند که اگر کمک آن‌ها نبود شاید امروز اثری از اماکن دینی و مذهبی در سوریه باقی نمی ماند.وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از اعزام نیروهای نظامی ، جنگجو و رزمنده به سوریه اجتناب کرده تصریح کرد: حتما اگر نیاز باشد نیروی مستشاری بیشتری بر ای مباززه با تروریسم به سوریه اعزام خواهیم کرد و البته خوش بین هستیم چنانکه دیگر بازیگران صادقانه به حل بحران سیاسی سوریه کمک کنند در دو مسیر آتش بس و گفت‌وگوی سیاسی به موازات مبارزه با تروریست روند سیاسی در سوریه هم پیش برود و مردم سوریه برای آینده سیاسی خودشان تصمیم می گیرند.

معاون عربی و آفریقای وزیرامور خارجه درباره آغاز بحران در سوریه نیز گفت: زمانی که تحولاتی تحت عناوین بهار عربی و بیداری اسلامی در منطقه در جریان بود در یک مهندسی معکوس طراحی هایی به عمل آمد تا به جای اینکه موقعیت رژیم صهیونیستی تنزل یابد ، موقعیت این رژیم تثبیت شود و تهدیدات علیه آن کاهش یابد لذا روی موضوع سوریه دست گذاشته شد.وی درباره حمایت ایران از بشار اسد نیز گفت: شاید خیلی عقلانی نباشد که ما روی بشار اسد معامله کنیم، در حالی که جایگزین مناسبی برای او دیده نشده است. طبیعتاً ما از این ایده که بشار اسد به رییس‌جمهور مادام‌العمر در سوریه تبدیل شود حمایت نمی‌کنیم. ما معتقدیم سوریه معضلات دیگری هم دارد از جمله این که تکلیف تروریست‌ها معلوم نشده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: پروسه سیاسی در سوریه باید نقش قوام‌بخشی در ایجاد ساختارهای جدید سیاسی در سوریه داشته باشد. طبعاً سوریه در قانون اساسی جدید به دنبال نظام تک حزبی نیست و این قانون حتماً‌ با رأی مردم تصویب خواهد شد و آینده سوریه بر این مبنا رقم می‌خورد. با این همه معضل نمی‌توان گفت که تنها با کنار رفتن بشار اسد همه مشکلات حل می‌شود.معاون وزیر امور خارجه در پایان با بیان این که ممکن است حکومت سوریه در طول مدت بحران دچار خطاها و اشتباهاتی شده بود، در عین حال گفت: این بدان معنا نیست که سیاستی که در سوریه دنبال شده سیاست غلطی است. بلکه ما معتقدیم راهکار سیاسی و روش دموکراتیک تنها راه برون‌رفت سوریه از این معضل است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.