عبد الرحمان ارحبی، صحابه ای که در حمله اول شهید شد

روز آخر ذی الحجه یا اول محرم به امام پیوسته و با وی به کربلا آمده بود . عبدالرحمان قبلاً نیز به عنوان سفیر کوفه به مکه رفته بود امام او را مجدداً به کوفه رساند.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، معلوم است که در نبرد تن به تن به شهادت رسیده است . رجز ویر نشان دهنده و گواه این نکته است .تبار و نژاد :

عبد الرحمن بن عبدالله بن الکدن بن ارحب بن دعام بن مالک بن معاویه بن صعب بن رمان بن بکیر الهمدانی الارجبی از تیره بنی ارحب از قبیله همدان اهل کوفه و پدرش از اصحاب پیامبر بود .

زمان پیوستن به اباعبدالله :

احتمالاً قبل از ورود به کربلا (حدود قصر بنی مقاتل ) یعنی روز آخر ذی الحجه یا اول محرم به امام پیوسته و با وی به کربلا آمده بود . عبدالرحمان قبلاً نیز به عنوان سفیر کوفه به مکه رفته بود امام او را مجدداً به کوفه رساند.

نحوه شهادت:

برخی نوشته اند در حمله اول به شهادت رسیده است . اما معلوم است که در نبرد تن به تن به شهادت رسیده است . رجز ویر نشان دهنده و گواه این نکته است . چون در رجز خود را معرفی کرده است . نویسنده ابصار العین (ص ۷۸) نیز شهادت وی را در نبرد تن به تن می داند .

سن : حدود ۵۰ سال

ویژگی ها و فضایل :

شیفته و محب اهل بیت ، فداکار و پاکباز ، وفادار ،‌بصیرتمند در دین ، کاردان و مدیر فصیح و بلیغ ، از تابعین ، راوی حدیث، قاری قرآن ،‌شجاع و رزم آزموده بود .

نام در زیارتنامه ها و منابع :

در زیارت ناحیه آمده است . اسلام علی عبد الرحمن بن عبد الله بن الکدر الارحبی.

در کتب معتبر و مقاتل مانند : رجال طوسی : ص ۷۷ . بحارالانوار : ج ۴۵ ص۷۳ . ابصار العین ص۷۸ . تذکره الخواص : ص ۲۲۱ خبرها الطوال : ص۲۲۹ ، الانساب سمعانی : ج ۱ ص ۱۰۶، تنقیح المقال ج ۲ . ص۱۴۵ ، فرسان الهیجاء : ج ۲، ص ۲۳۴ تاریخ طبری : ج ۵ ص ۳۵۲ مناقب ج ۴ ص۹۸ . انساب الاشراف : ج۳ ص ۱۵۹ القبال الاعمال : ج ۳ ص ۷۹ . وسیله الدارین : ص ۱۶۵ از وی یاد کرده اند .

رجز :

صبراً علی الاسیاف و الاسنّه صبراً علیها لدخول الجنه

نیز گفته اند این رجز را می خواند

انی لمن ینکرنی ابن الکدن انی علی دین حسین و حسن

اطلاعات دیگر :

۱- معجم رجال الحدیث ( ج ۹ ص ۳۳۶ ) وی را همان عبدالرحمن بن عبدالله ازدی دانسته است .

۲- وی همراه شش تن در دوازدهم ماه مبارک رمضان سال ۶۰ با حدود صدو پنج دعوت نامه در مکه به خدمت امام رسید .

۳- وی همراه با قیس بن مسهّر صیداوی و عمّاره بن عبد سلولی همراه با مسلم به کوفه برگشت .

۴- عبدالرحمن بن عبید ارحبی نیز نامیده اند ( خبرها الطوال:ص ۲۲۹)


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.