عبور اتوبوس‌های فرسوده تهران از مرز ۱۰۰۰ دستگاه

۰۶م آذر ،

عبور اتوبوس‌های فرسوده تهران از مرز ۱۰۰۰ دستگاه

عصر خودرو : مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اعلام کرد: هنوز تجهیزات لازم برای خروج دستگاه‌های کارتخوان از داخل اتوبوس به ایستگاه‌ها فراهم نشده است.

به نقل از ایسنا پیمان سنندجی با بیان اینکه خارج کردن دستگاه‌های کارتخوان از داخل اتوبوس به ویژه در خطوط BRT یک ضرورت است، گفت: این طرح قرار بود در خط ۷ BRT انجام شود، اما به سبب مشکلات به وجود آمده و مشکلات در تامین تجهیزات فنی، هنوز امکان آن فراهم نشده است.

تهران بیش از ۳۰۰۰ ایستگاه اتوبوس دارد
وی با بیان اینکه تا حد امکان ایستگاه‌های خطوط BRT به دستگاه‌های کارتخوان مجهز شده است، اظهار کرد: این اقدام در خطوط عادی میسر نیست، چرا که شهر تهران بیش از ۳۰۰۰ ایستگاه اتوبوس دارد اما در عین حال می‌توان بعضی از پایانه‌های اتوبوسرانی را به دستگاه‌های کارتخوان مجهز کرد.
سنندجی با بیان اینکه در خطوط تازه BRT تمامی ایستگاه‌ها به دستگاه کارتخوان تجهیز شده‌ است، گفت: به عنوان مثال در خط ۵ از ابتدای راه‌اندازی این امکان در ایستگاه‌ها فراهم شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا در صورت خارج شدن دستگاه‌های کارتخوان از اتوبوس و نصب آن در ایستگاه‌ها مامور کنترل برای پرداخت کرایه پیش‌بینی می‌شود؟ به ایسنا گفت: ما اعتقادی به مامور گذاشتن برای ارائه بلیت نداریم و ماموران فعلی ایستگاه‌ها هم در استخدام شرکت پیمانکار دستگاه‌های کارتخوان می باشند.

استفاده از کارت نیابتی برای مسافرانی که کرایه نقدی می‌پردازند
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مبادله پول نقد در خطوط BRT به طور کامل حذف شده است، اما هنوز هم عده‌ای تمایل به استفاده از کارت بلیت الکترونیکی ندارند و به همین خاطر ماموران ایستگاه به نیابت از مسافران و در قبال دریافت کرایه، کارت می‌زنند.
سنندجی تصریح کرد: بعضی تصور می‌کنند که پول نقد اخذ شده از مسافران در ایستگاه‌های BRT به جیب فرد خاصی می‌رود، این در حالی است که شمار مسافران هر ایستگاه از طریق دوربین‌های نصب شده در سقف دقیقا کنترل می‌شود و بر این اساس کرایه نقدی نیز در اختیار شرکت واحد قرار خواهد گرفت.

نه سهمیه اتوبوس تهران را می‌دهند و نه ارز مرجع برای خرید اتوبوس
سنندجی همچنین اعلام کرد: افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس‌های موجود از یک سو و نوسانات ارزی و تخصیص نیافتن ارز مرجع به اتوبوس‌های خریداری شده از سوی دیگر، دو چالش بزرگی است که ناوگان اتوبوسرانی تهران با آن‌ها رو به رو است.
وی افزود: دولت موظف است دو هزار دستگاه اتوبوس تازه بابت سهمیه سال قبل و سال جاری به تهران واگذار کند در صورتی که تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز در اختیار ناوگان اتوبوسرانی تهران قرار نداده است.
وی با اعلام این که دولت برابر قانون توسعه حمل و نقل عمومی سهم ۸۲/۵ درصدی خود را در خرید اتوبوس‌های تازه برای تهران پرداخت نکرده، گفت: البته به این‌ چالش‌ها باید پرداخت نشدن بخش عمده‌ای از یارانه بلیت اتوبوس را نیز اضافه کرد.

اتوبوس ۳۰۰ میلیونی را ۹۰۰ میلیون می‌خریم
مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به این که طبق تقسیم‌بندی دولت در زمینه دریافت ارز مرجع، این ارز به ورود ناوگان حمل و نقل عمومی تعلق نمی‌گیرد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در اولویت نهم برای دریافت ارز مرجع قرار دارد و به عبارتی دولت برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی ارز را به قیمت مرجع در اختیار شهرداری‌ها قرار نمی‌دهد.
سنندجی در خصوص این که چرا دولت برای دریافت ارز مرجع، خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده، تصریح کرد: واقعاً نمی‌دانیم دولت این اولویت‌بندی را بر چه مبنا و اساسی قرار داده و چون هنوز برای تخصیص ارز مرجع مربوط به این اولویت برنامه‌های خود را اعلام نکرده‌اند، ما و مردم در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.
وی با بیان این که پیآمد این تصمیم آن است که هزینه خرید اتوبوس سه برابر شده، اضافه کرد: اگر اتوبوسی در قبل ۳۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شود، آن هم در شرایطی که دولت یارانه ۸۲/۵ درصدی خرید اتوبوس را که برابر قانون باید پرداخت کند، به شهرداری تهران نمی‌دهد.

افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس تا ۳۳۰ درصد

مدیر عامل شرکت واحد با ذکر این نکته که در شرایط کنونی صدها دستگاه اتوبوس در تهران به مرز فرسودگی رسیده‌اند اما آن‌ها را برای ارائه خدمات به شهروندان آماده کرده و به کار گرفته‌ایم، اعلام کرد: این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها نیز افزایش چشمگیری داشته و برای خرید قطعات مورد نیاز دچار مشکلات بسیاری شده‌ایم.
سنندجی با تاکید بر افزایش قیمت لوازم یدکی و نیز لوازم مصرفی مورد نیاز اتوبوس‌ها، گفت: به عنوان مثال قیمت باتری اتوبوس‌ ۱۶۲ درصد، لاستیک اتوبوس ۱۴۰ درصد، روغن موتور ۷۸ درصد، ضد یخ ۷۷ درصد، فیلتر روغن ۷۶ درصد و تسمه پروانه از ۲۴۸ تا ۳۳۰ درصد، در نیمه ماهه اول امسال افزایش داشته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شمار اتوبوس‌های فرسوده تهران از مرز یک هزار دستگاه عبور کرده و چاره‌ای نداریم جز آن که تا تامین اتوبوس‌های جایگزین، اتوبوس‌های فرسوده موجود را حفظ کنیم چرا که با حذف این اتوبوس‌ها، مسافران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

دوشنبه ۶ آذر   ۱۴:۴

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.