عجیب اما واقعی/ استفاده از مرگ موش توسط فدراسیون کوهنوردی در طبیعت!

چندی پیش فدراسیون کوهنوردی در صفحه رسمی خود اعلام کرد که در پناهگاه سرچال از مرگ موش استفاده کرده است که همین موضوع باعث ایجاد حواشی زیادی برای این فدراسیون شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش پستی از سوی فدراسیون کوهنوردی در اینستاگرام منتشر شد که برای بار دیگر حاشیه هایی را برای این فدراسیون ایجاد کرد. حواشی آن به قدری زیاد بود که دوستداران طبعیت و حامی حیوانات به آن شدیدا واکنش نشان دادند. 
در متن این پست که با عنوان بازسازی و ترمیم پناهگاه سرچال واقع در علم کوه مازندران در صفحه رسمی فدراسیون منتشر شده است نکات عجیب و قابل تاملی به چشم می خورد. 

فدراسیون در صفحه رسمی خود نوشت: “خدمات صورت گرفته طی سه روز از ۱۷ تا ۱۹ شهریور ۹۹ شامل : تعمیر تراس پناهگاه، جوشکاری درب و پنجره‌ها، تعویض شیشه‌ها، لمبه‌کوبی سقف، تعویض چوب تخت‌های شکسته‌شده، تمیز کردن شیشه‌ها، راه‌اندازی آب چشمه، تمیز کردن اتاق‌ها، ریختن مرگ موش در اتاق‌ها، جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آن به پایین”

نکته ای که باعث شد جنجال در خصوص این فعالیت ها به وجود آید و زحمات فدراسیون زیر سوال برود ریختن مرگ موش در اتاق های  پناهگاه سرچال بود!
بعد از انتشار این پست بسیاری از دوستاران محیط زیست و حامی حیوانات  از این کار فدراسیون بسیار شاکی شدند. بسیاری معتقد اند که استفاده از سموم بیش از آنکه موش ها را از بین ببرد، پرندگان و حیوانات کوچک را به کام مرگ می کشاند و در مرحله بعد پس از کشتن  موش ها لاشه آنها خوراک دیگر حیوانات بزرگتر خواهد شد. این مسئله باعث می شود که این سموم به چرخه غذایی حیوانات و پرندگان این منطقه وارد شود و یک فاجعه زیست محیطی رخ دهد.
متاسفانه استفاده از سموم برای از بین بردن موش ها سلامت شهروندان را در طولانی مدت از طریق آب تهدید خواهد کرد زیرا پس از نفوذ این سموم به یخچال های طبیعی این کوه و آب های زیر زمینی این منطقه ممکن است سموم از طریق محصولات کشاورزی وارد چرخه غذایی مردم شود. 
سوالی که ذهن خیلی از دوستداران را به خود مشغول کرده اما همچنان بی جواب مانده است این بود که آیا این عمل با کارشناسی صورت گرفته است؟ آیا ضوابط زیست محیطی درآن رعایت شده است؟ آیا فدراسیون کوهنوردی می تواند مستقیما بدون هیچگونه هماهنگی دست به چنین کاری بزند؟
بسیاری از فعالان زیست محیطی در خواست دارند که فدراسیون کوهنوردی سریعا نسبت به جمع آوری مرگ موش ها اقدام کند تا یک فاجعه زیست محیطی رخ ندهد. متاسفانه این منطقه با داشتن طبیعتی بکر و دست نخورده زیستگاه حیوانات و پرندگان از گونه های محتلف است که این موضوع می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.